Nyheter

Gledesspredere: – Vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Sykehusklovenene. Det skaper stort engasjement både eksternt og internt, og sprer mye glede, mener produktsjef Juliane Sunde og salgskonsulent Andreas Marøy i Orkla Health.

Kampanje med mening

For hver solgte boks Vitaminbjørner går én krone til Sykehusklovnene. Så langt har Orkla overført én million kroner til gledessprederne, og mer skal det bli.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et langsiktig samarbeid. Vi startet i 2015, og har nå videreført avtalen til 2018, forteller Juliane Sunde, produktsjef for Vitaminbjørner i Orkla Health.

Sykehusklovnene er en veldedig organisasjon der profesjonelle skuespillere besøker barneavdelingene ved ulike sykehus. Formålet er gi barna et pusterom og lyspunkt når de trenger det som mest.

Gir mening

Fundamentet for samarbeidet ligger i det Sunde mener er en god match.

– Vitaminbjørnene har eksistert siden 2004, og merkevaremessig har de en leken posisjon i markedet. Samtidig smaker de godt, og de gjør godt. Den profilen passer godt sammen med Sykehusklovnene, som reiser rundt og sprer glede, fastslår produktsjefen.

– Vi opplever at samarbeidet engasjerer både butikkansatte og forbrukere. Alle synes dette er en god sak å bidra til. Ute i butikk har vi sett mange eksempler på at de ansatte har laget egne plakater for å få frem budskapet. Og kundene reagerer positivt, fremholder Juliane Sunde, som kan vise til en salgsøkning på 3,3 prosent det siste året.

Sporbart

– Hvor tydelig kan dere spore salgsøkningen tilbake til samarbeidet med Sykehusklovnene?

– Det er veldig tydelig, for vi har hatt en god salgsutvikling siden avtalen ble inngått i 2015. Da hadde vi hatt en liten tilbakegang, men i ettertid har vi både hatt volumvekst og tatt markedsandeler, konstaterer Sunde.

I dag har Vitaminbjørnene en markedsandel på 45 prosent målt i volum innenfor multivitaminer, og er klar markedsleder. Verdiandelen ligger på solide 50 prosent av et marked på rundt 100 millioner kroner.

Viktig bidrag

Vitaminbjørnene er ikke bare god butikk for Orkla Health og butikkene, men også en viktig inntektskilde for Sykehusklovnene. Siden samarbeidet startet for halvannet år siden, har Orkla solgt én million bokser, noe som betyr at Sykehusklovnene har fått overført én million gledeskroner fra leverandøren.

– Inntektene fra salget av Vitaminbjørner har bidratt til at de har kunnet øke antallet besøksdager, i tillegg til at de har fått kapasitet til å besøke to nye sykehus. På sikt har de en ambisjon om å være til stede på alle landets sykehus, forteller Sunde.

Vel så viktig som pengene som tikker inn på konto, er imidlertid eksponeringen Sykehusklovnene får gjennom media. Orkla fronter samarbeidet både på TV, internett og i trykte medier, og har dermed økt merkevarekjennskapen til klovnene betraktelig. Det gjør det mye lettere å skaffe flere sponsorer, samt å verve medlemmer til Sykehusklovnvenn-ordningen.

Slår til etter sesongen

I mai skal en ny gruppe bjørner møte barnas ganer. Da lanserer nemlig Orkla Health tropiske Vitaminbjørner i «limited edition».

– Det er ikke tilfeldig at vi ruller ut dette i maivinduet. Da er høysesongen for vitamintilskudd over, men erfaringsmessig gir limited editions ekstra salg som legger seg på toppen av omsetningen. Slike kampanjer når gjerne også nye brukere, så det blir mindre kannibalisering, understreker Juliane Sunde.

– Folk er veldig glade i å prøve noe nytt, de må nesten smake, supplerer salgskonsulent Andreas Marøy i Orkla Health, som sammen med Sunde møter Dagligvarehandelen hos Obs Alna i Oslo – en storselger av Vitaminbjørner.

– Jeg tror de tropiske bjørnene kommer til å gå unna her, de solgte veldig mye under forrige kampanje, fastslår han.

Salgsoptimist

Også Fredrik Eisenträger, salgsleder dagligvare hos Obs Alna, er positiv.

– Jeg regner med at vi finner en god plass på et torg til de tropiske bjørnene når de kommer, og tror nok de vil selge bra. Ikke minst fordi det er snakk om en limited edition, det pleier å skape ekstra stor interesse, sier Eisenträger.

– Hva tenker du om samarbeidet med Sykehusklovnene?

– Ikke det at kundene har sagt noe til meg, men jeg tror alle oppfatter det som positivt. Det er en enkel måte å bidra til en god sak på. Sykehusklovnene har jo også blitt ganske kjent etter hvert, sier Eisenträger.

Går det som Orkla vil, skal Sykehusklovnene bli enda mer kjent i året som kommer.

– Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. Det skaper stort engasjement både eksternt og internt, og sprer mye glede. Vi håper det kan være til inspirasjon for andre i bransjen. Dette er en kampanje med mening, synes Juliane Sunde.

Powered by Labrador CMS