Nyheter

Gunnar Jenssen, Mathallen Tromsø. Foto Simen Fangel

Lokalmat på Matkanalen

Lokalmat utenom det vanlige blir TV-serie på Matkanalen.

Publisert Sist oppdatert
Spesialitet-merket viser vei til lokalmat utenom det vanlige, og fra høsten skal seks av landets fremste lokalmatprodusenter få vist seg fram på Matkanalen.

– Lokalmat er for meg mye av grunnen til at jeg ønsket å drive med matlaging, og at vi startet Mathallen Tromsø i 2015. Lokalmat utgjør en stor del av menyene våre og det er i all hovedsak det jeg jobber med hver dag. Når jeg nå får lov til å reise rundt til seks produsenter som driver med Lokalmat utenom det vanlige så gjør det meg veldig glad, og jeg gleder meg stort til å få møte produsentene og deres spesialiteter, sier kokk og programleder Gunnar Jensen i en pressemelding.

Han skal presentere det matinteresserte publikummet for noen utvlagte produsenter og deres lokalmatprodukter. TV-serien er et samarbeid mellom Matmerk, som eier Spesialitet-merket, Matkanalen og Det Norske Måltid.

– For oss er det viktig å nå ut til matglade forbrukere med Spesialitets-merket. Dette kvalitetsmerket rommer utvilsomt noen av Norges beste lokalmatprodusenter med produkter utenom det vanlige. De fleste har jo også både kommet seg gjennom nåløyet til Fagjuryen for Spesialitet og vunnet en kategori i Det Norske Måltid. Så dette er folk og mat jeg gleder meg til å å se på Matkanalen, sier direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

– Matkanalen ser det som sin viktigste oppgave å følge med på det som rører seg innen råvarer og matforedling i hele Norge. Vi er selvsagt opptatt av hvordan maten tilberedes og presenteres - men hvor den kommer fra, og kvaliteten er minst like viktig. Denne reisen gir oss i tillegg mulighet til å treffe mange ildsjeler som helt garantert blir spennende innhold for alle matinteresserte, sier redaktør Øivind Lindøe i Matkanalen

Mange av lokalmatprodusentene seerne får stifte bekjentskap med, har både fått anerkjennelse i Det Norske Måltid og Spesialitet-merket.

– Det Norske Måltid kårer de beste mat- og drikkeproduktene i Norge, og konkurransen har i år 10-årsjubileum. Det er derfor ekstra stas at dyktige produsenter som har vunnet får vist seg frem på TV, slik at enda flere blir bevisste hvilke kvalitetsprodukter landet byr på - og ikke minst historiene bak dem. Det viktigste vi jobber for er næringsutvikling gjennom å styrke omdømmet til norsk matproduksjon, og dette spennende samarbeidet med Matmerk og Matkanalen er et viktig bidrag i dette arbeidet, sier Kristin Austigard i Det Norske Måltid.

Powered by Labrador CMS