Nyheter

Lunsj.no henter kapital fra folkefinansiering

Det nettbaserte selskapet Lunsj.no leverer dagligvarer til bedriftsmarkedet. Nå henter de inn ny kapital gjennom såkalt «crowdfunding».

Publisert Sist oppdatert

Én million kroner er målet, og med en uke igjen av påtegningsfristen er Lunsj.no litt over halvveis.

– Jeg har godt håp om at vi klarer det, sier bedriftskonsulent Bjørn Petersen til Dagligvarehandelen.

Flying start

Lunsj.no Norge så dagens lys i 2014, da selskapet kjøpte Lunsj.no AS som den gang utelukkende leverte fruktkurver til bedriftsmarkedet.

– Vi overtok en god kundeportefølje, og fikk slik sett en flying start da vi videreutviklet konseptet til leveranser av dagligvarer, forteller Petersen.

I dag utgjør leveranser av fruktkurver fortsatt 15 prosent av omsetningen, resten er dagligvarer og ferdigmat. Og det er det siste som gjør at selskapet nå er på jakt etter frisk kapital.

– Kundene våre etterspør en del tjenester som er kjøkkenrelaterte, som påsmurte bagetter, supper og ulike ferdigretter. Dette er varer vi i dag kjøper eksternt, men som vi ønsker å ta hånd om selv. Crowfundingen skal finansiere byggingen av vårt eget kjøkken, forteller Petersen.

Unngår press på likviditeten

– Men hvorfor folkefinansiering?

– Vi kunne selvfølgelig gått i banken, og vi er fullt klar over at det ville gitt oss et par prosent lavere rente. Samtidig har crowdfundingen den fordelen at ingen av eierne behøver å gå inn og kausjonere for lånet personlig. Vi ønsker heller ikke å sette likviditeten under press, men bruke de midlene vi har til å utvikle bedriften videre. Et annet element er at vi er en gründerbedrift og har sans for nye måter å gjøre ting på. Crowdfunding er ganske nytt i Norge, og vi har lyst til å gi det en sjanse. Vi valgte å gjøre det hos Kameo fordi låneløsningene deres passer oss.

– Hva om dere ikke når finansieringsmålet?

– Da går vi til banken, det er ikke verre enn som så. Men jeg håper vi kommer i mål. Dette er et så å si risikofritt prosjekt, og de som går inn får hele 8 prosent rente. Jeg sier til vennene mine at «dette er gratis penger», lokker Petersen med et smil.

Holder seg unna privatmarkedet

– Dere har ikke vurdert å sikte dere inn mot privatmarkedet, i konkurranse med Kolonial eller matkasseleverandørene?

– Nei, ikke i det hele tatt. Vi tror det er vanskelig å tjene penger i det markedet. Du må ha voldsomme volum for å gjøre det lønnsomt, og vi har heller ingen rike onkler i ryggen som kan støtte oss i årevis. Transaksjonskostnadene blir så mye høyere i privat- enn i bedriftsmarkedet. Vi har 80 prosent av kundene våre sentralt i Oslo, og den gjennomsnittlige bestillingen er tre til fire ganger så høy hos oss som i privatmarkedet. Det gjør at vi kan drive lønnsomt med lavere volum.

– Så dere tjener penger på å selge dagligvarer på nett?

– Ja. Ikke millioner, men det lå igjen noen hundre tusen på bunnlinja i fjor. Og vi har god vekst i år og en ganske OK inntjening, forsikrer Bjørn Petersen.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}

De siste to årene har selskapet omsatt for rundt 24 millioner kroner. Hittil i år ligger veksten på nærmere 30 prosent sammenlignet med i fjor.

Powered by Labrador CMS