Nyheter

Adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. Foto: BROD

Nome: – Kortsiktig Krf-politikk

– Hvis Kristelig Folkeparti er opptatt av å styrke østeuropeisk mafia og svenske grensehandelsbutikker, er dette en utmerket vei å gå, sier bryggeriforeningsdirektør Petter Nome.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg oppfatter dette som ren opportunisme, der de skal fri til folk som tror at avgifter er svaret på alt de ikke liker. Jeg håper virkelig at de andre partiene på Stortinget ser at dette er en kortsiktig politikk som vil virke mot sin hensikt, sier adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til Dagligvarehandelen.

Kraftsalven kommer som svar til Krfs alternative budsjettforslag, der partiet foreslår å skru opp avgiftene på brus og godteri med 10 prosentpoeng, samtidig skal alkoholavgiftene økes med 5 prosent. Til sammen skal avgiftshoppene bidra med rundt 3,2 milliarder kroner årlig til statskassen. Det er imidlertid ikke regnet på hvor mye staten vil tape på økt smugling og grensehandel som følge av den nye politikken.

– Siden årtusenskiftet har ølsmuglingen tolvdoblet seg. Å legge opp til 5 prosents avgiftshopp på alkohol er indirekte driftsstøtte til østeuropeisk mafia, sier Nome.

Han synes også Krf har dårlig timing når de vil gjøre brusen dyrere.

– De kommer med dette i en situasjon der bransjen har gitt feite løfter om sukkerreduksjon, og en del av avtalen med det offentlige er at avgiftene ikke skal økes vesentlig. Det blir dessuten helt absurd med tanke på at vi sannsynligvis bikker en andel på 50 prosent sukkerfri brus i 2017. Det plasserer Norge helt i verdenstoppen, sier Nome, som forteller at utviklingen for sukkerfri brus har hatt voldsom fart i 2016 og 2017.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}

– Sukkerfritt var i et limbo en periode på grunn av usikkerhet rundt kunstige søtningsstoffer. Der har fakta kommet på bordet, så den debatten er lagt helt død. Nå kjører leverandørene store kampanjer for sukkerfri brus, og de virker, fastslår Nome.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none} p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none} p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}
Powered by Labrador CMS