Nyheter

Meny-sjef Vegard Kjuus mener kundene blir stadig mer opptatt av kvalitet og utvalg. Det er godt nytt for bakeriansvarlig Anja Fjellskaalnes ved Meny Kolsås og kjeden for øvrig.

– Økende interesse for kvalitet og utvalg

Meny-sjef Vegard Kjuus mener det er en økende interesse for bredere utvalg og ferskvarer av høy kvalitet.

Publisert Sist oppdatert
Arne Giverholt
– Folk oppfatter Meny som dyrere enn hva vi virkelig er. På de fleste basisvarer følger vi lavprisbutikkene på pris. Så må man være villig til å betale litt ekstra for å få fisk, kjøtt, frukt og grønt og så videre av en kvalitet og et utvalg som vi tilbyr, sier Kjuus.
– Er høykvalitets utvalgsbutikker blitt mer populære?
– Ja, det er tegn på at vi får mer bevisste forbrukere når det blant annet gjelder sunnhet, renhet og lokalmat. Vi selger for eksempel mer vegetarmat i Oslo og Trondheim enn ellers i landet. Dette henger sammen med at det i disse byene er langt flere studenter – morgendagens forbrukere. Nå når eldrebølgen virkelig slår innover oss får vi en større andel av befolkningen med god økonomi, interesse for god mat og tid til å lage den.
– Hva gjør dere for å skille dere tydeligere fra lavpris?
– Det viktigste er å videreutvikle alle ferskvarekategoriene for å styrke matkulturen. Vi må utvide sortimentet i de ulike avdelingene og bidra til å utvikle nye produkter. Et eksempel på slik utvikling er samarbeidet med norske bønder om 2.000 Angusdyr, hvilket betyr at denne kjøttrasen ikke er tilgjengelig for andre kjeder. Videre har vi jobbet aktivt med hvitt kjøtt både med Prior, Kyllinggården, og nå sist med Lerstang kylling. Og det arbeides opp et økologisk sortiment i samarbeid med Grøstadgris. Vi har over 1.100 leverandører og mange spennende prosjekter på gang, sier Kjuus.
Les hele saken i ukens papiravis!
Powered by Labrador CMS