Nyheter

Omsetningen for 2016 viser positiv utvikling for Olav Thon Gruppens kjøpesentre.

Positiv utvikling for Olav Thon Gruppens kjøpesentre

Omsetningstallene for 2016 viser at det var et bra år for norske og svenske kjøpesentre i Olav Thon Gruppen.

Publisert Sist oppdatert

Grensehandelen i Sverige er fortsatt i positiv utvikling, og svekket norsk økonomi påvirker ikke nordmenns handlevaner i stor grad.

Ved årsskiftet hadde Olav Thon Gruppen 100 kjøpesentre i Norge, og av disse er 71 hel- eller deleide. De resterende 29 sentrene forvaltes av gruppen. I 2016 drev konsernet 7 av de 10 største kjøpesentrene i Norge, og 9 av de 15 største, skriver de i en pressemelding.
Totalomsetningen i Norge oppnådde en økning på ca. 3,0 %, tilsvarende NOK 1.960 mill. fra 2015 og endte på totalt NOK 66.284 mill. Korrigert for utvidelser og sentre under ombygging, anslås økningen på sammenlignbare arealer å være ca. 2,7 %.– Kjøpesenteromsetningen hadde en litt treg start i 2016, men har i årets tre siste kvartal utviklet seg jevnt over positivt, sier konserndirektør for eiendom i Olav Thon Gruppen, Tron Harald Bjerke i meldingen.
Handelen i desember økte med 1,9 %. Tallene var svake for første del av desember, etter en svært god avslutning på november som i stor grad skyldes Black Friday-handelen. Økningen i november var 8,4 %. Dette gir en gjennomsnittlig økning for november og desember på 4,4 %.
De svenske kjøpesentrene omsatte totalt for SEK 12.909 mill., en økning på SEK 102 mill. Dette utgjør +0,8 %.

– Grensehandelsentrene har hatt en økning på totalt 2,9 %, og Charlottenbergs Shoppingcenter fremhever seg med en økning på 8,9 %. Den norske kronen har styrket seg nokså mye i 2. halvår og det har medført en god omsetningsøkning i denne perioden. Uavhengig av kronekurs er grensehandelen betydelig og det er fortsatt store prisforskjeller i de fleste varegrupper, sier Bjerke.

Powered by Labrador CMS