Nyheter

Håper på storinnrykk: – Vi blir skuffet hvis dørene ikke løpes ned, sier markedssjef Mats André Kristiansen i Kolonial.no.

Starter kolonial i lekeland

Midt mellom småbarnsrike bydeler i Oslo har Kolonial.no innredet et hentepunkt med rike lekemuligheter for småbarn. Mens de håpefulle utfolder seg rundt om i lokalet, skal foreldrene bestille dagligvarer med smarttelefonen.

Publisert Sist oppdatert

Av Christian Dietrichson

– I denne butikken slipper foreldre å plukke varene selv. Vi har gjort det for dem slik at de kan være sammen med barna isteden, sier markedssjef Mats André Kristiansen, som er overbevist om at mange foreldre foretrekker det fremfor å vandre mellom hyller og disker i tradisjonelle butikker.

– Man trenger ikke fysiske varer i dagligvarebutikken lenger. Matbutikken er ikke hva den har vært.

Til å gjøre det annerledes har nettbutikken fått hjelp av småbarn som har fortalt hva de vil en butikk skal inneholde.

Skal være lystbetonet

På Aleksander Kiellands plass i Oslo skal Kolonial.no teste sitt nyeste konsept. Ved et sentralt kryss mellom bydeler med mange barnefamilier har nettbutikken innredet et lekeland der småbarnsforeldre kan sette seg ned og slippe barna løs før de henter smarttelefonen ut av lommen for å bestille dagligvarer. En kaffebar hører naturlig nok med når man skal få folk til å sitte rundt bordene en stund.

Dagen etter kan varene hentes i lekelandet, alternativt bli kjørt hjem til kundene.

– En dagligvarebutikk er ikke et lystbetonet sted. Hit kommer man for å utføre en nødvendig oppgave, erklærer markedssjefen.

Småbarnsforeldre er sulteforet på dagligvarebutikker der barn kan utfolde seg, mener han.

– Det lengste de tradisjonelle butikkene har kommet, er til små handlevogner med flagg. Vi ligger flere hestehoder foran.

– Hva er kriteriet for at dette ikke skal forbli et eksperiment?

– Det skal være et populært sted å komme til for å bestille og hente dagligvarer.

Noe kvantitativt mål for populariteten har Kolonial.no ikke satt seg.

Antall bestillinger avgjør

Fremtidsforsker Eirik Newth tror Kolonial.nos eksperiment kan fungere for en nisje i kundemassen.

– Beliggenheten er super med hensyn til småbarnsforeldre. I andre grupper vil det butte imot, sier Newth, som ikke tror konseptet er egnet i utkantstrøk.

Lekelandet er et tegn på økende differensiering, en av dagens trender også i handelen.

– Det inngår i en spennende utvikling der nettbutikker åpner fysiske butikker, slik Amazon har gjort. Det avgjørende blir uansett hvor mange som ender opp med å bestille, fremholder han.

Powered by Labrador CMS