Nyheter

Tine slår et slag for fjøsnissen

Nissen er blitt kraftig amerikanisert. På årets julemelkekartonger vil Tine i stedet løfte frem den norske fjøsnissen.

Publisert Sist oppdatert

Den moderne, internasjonale julenissen slik vi kjenner i dag er en krysning mellom den tyrkiske biskopen Nikolaus og amerikansk brusreklame fra 1930-tallet. Men hva vet vi egentlig om vår egen, norske nisse? Nå tar Tine den tradisjonelle fjøsnissen inn i varmen.

– Vi ønsker å bli bedre kjent med denne snodige, lille skikkelsen som har preget norsk jul i generasjoner. Fjøsnissen var den som ryddet både på gården og i fjøset, passet på både folk og fe, og sørget for trivsel og gode avlinger. Samtidig var han en hissigpropp, som ikke nølte med å lage rabalder om ting ikke ble gjort skikkelig, sier markedssjef Linn Heidi Lunde i Tine i en pressemelding.

Nisser har vært å se på Tinemelk-kartongene i mange år og har vært folkekjære motiver. Aldri har det vært så mye engasjement som da nissene forsvant i 2012, eller da de kom tilbake i 2014. I år fornyer Tine det tradisjonsrike juledesignet som har vært å se på melkekartongene siden 90-tallet, og gir den tradisjonelle fjøsnissen hovedrollen.

– Det nye juledesignet er en del av en større julekampanje hvor fjøsnissen er sentral. Vi vet at forbrukerne elsker nissene som har vært i mange år, men i år vil vi ta motivene et steg videre. I stedet for bare å ha nissemotiver, vil vi med det nye juledesignet også fortelle historier om fjøsnissene, sier Lunde.

Illustrasjonene understøttes av små historier som setter fjøsnissene inn i en eventyrkontekst. Hver kartong har sin egen historie som fortelles både i billedlig og tekstlig form, og handlingene utspiller seg på en Tine-gård. Illustrasjonene er detaljrike som gjør at du kan oppdage nye elementer jo mer du ser på designet.

– Noen av fortellingene kan være brutale, andre er morsomme, noen har til og med en moral. Felles for dem alleer at de er en del av vår felles julehistorie fra norske gårder – som handler om mye mer enn bare et fat med grøt på låven, sier Lunde, og fortsetter:

– Vi vet at folk bruker mye tid på å se på melkekartongene når de samles rundt frokostbordet i jula. Med de nye historiene og motivene håper vi at vi kan gi litt tilbake til både store og små.

Powered by Labrador CMS