Nyheter

Mens helseminister Bent Høie gjør alt han kan for å skjule tobakken, finner Swedish Match nye måter å vise den frem på. På Aker Brygge kan kundene i sommer bli kjent med det adm. direktør Geir Hammer beskriver som «et sunnere snusprodukt».

Vil gjøre snusen sunnere

– Målet er å komme på nivå med nikotinplaster og -tyggegummi, sier Swedish Match-sjef Geir Hammer.

Publisert Sist oppdatert

I morgen innføres en rekke endringer i tobakksloven, og tobakkleverandørene har nå ett år på seg til å selge ut varer og legge om produksjonen. For fra 1. juli 2018 må alle produkter må ha standardisert drakt – såkalt «plain pack».

Fra før har myndighetene flyttet tobakken inn i lukkede skap og bak disk. Nå kommer reguleringer for hvordan de kan se ut og merkes. Swedish Match er blant dem som har advart om utviklingen.

– Plain pack vil gjøre det enda vanskeligere å lansere og informere om nye produkter, og i praksis risikerer vi at markedsandelene i snuskjølen fryses. Det blir heller ikke lett for nye aktører å komme inn, konstaterer adm. direktør Geir Hammer i Swedish Match Norge.

Han opplever imidlertid at det norske snusmarkedet stadig er svært dynamisk, og at produktrendene til fulle styres av forbrukerne.

– Det er interessant at markedet er så dynamisk når det er så gjennomregulert, og det gir oss troen på at det vil fortsette.

Ikke et mottrekk

Tidligere denne måneden avduket han Norges første snusbutikk, White Box på Aker Brygge, hvor forbrukerne skal kunne gjøre seg kjent med snusleverandørens produkter.

– Er dette et mottrekk til plain pack?

– Nei, dette er noe vi har jobbet med lenge – for å svare på forbrukernes spørsmål. Vi har sett at dette har vært et behov, og i Sverige har våre egne butikker løst dette behovet.

– Har dere hørt fra Helsedirektoratet ennå?

– Nei, og jeg ser ingen grunn til at vi skal gjøre det heller. Vi har sørget for at butikken drives i henhold til norske lover og regler, både når det gjelder merking og eksponering, forsikrer Hammer.

Sunnere produkter

I White Box-butikken har snusgeneralen blant annet fylt godt opp med nyvinningen G4, en såkalt hvit snus med færre helseskadelige stoffer og mykere poser.

– Dette er en sunnere snus. Den har lavere tobakkinnhold, er vasket og er mindre skadelig. G4 renner mindre, og ettersom den er hvit gir den ikke samme misfarge på tennene. Dette er ting vi gjerne vil fortelle forbrukerne om, og i White Box-butikken har vi mulighet til å komme i dialog med kundene og informere om hva som er nytt, sier han.

– I White Box-butikken har vi mulighet til å komme i dialog med kundene og informere om hva som er nytt, sier Geir Hammer.

På Nicorette-nivå

Ifølge Hammer vil et viktig satsingsområde hos Swedish Match fremover være å tilby stadig sunnere produkter.

– Målet er å komme på nivå med nikotinplaster og -tyggegummi. Vi ønsker rett og slett å lage et så godt og lite helseskadelig produkt at all tvil fjernes, sier Swedish Match-sjefen, som innser at det ikke blir lett å overbevise Høie.

– Det har ikke vært registrert ett eneste dødsfall knyttet til snus, likevel skjæres vi over samme kam som sigaretter. Det burde også være vanskelig å overse sammenhengen mellom snusbruk og at svenske menn har den laveste forekomsten av krefttilfeller knyttet til tobakk i Europa. Men norske myndigheter kjører sitt eget løp, fastslår Hammer.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 11.0px 'Helvetica Neue'; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 12.0px}span.s1 {font-kerning: none}

– G4 renner mindre, og ettersom den er hvit gir den ikke samme misfarge på tennene, sier Swedish Match-sjefen.

Til tross for alle hindringene myndighetene legger i veien, ser det ikke ut til at forbrukerne lar seg påvirke i nevnverdig grad. Så langt i år ligger markedsveksten på 5 prosent.

Powered by Labrador CMS