Arbeidsliv

– Utvalget av økologiske hverdagsprodukter er blitt mye bedre i norske butikker, men generelt er utvalget av økologiske varer for dårlig, sier daglig leder Børre Solberg i Oikos-Økologisk Norge.

Vil påvirke den nye øko-politikken

God, norsk kvalitet og stabile leveranser er stikkord for å lykkes med økologi i norske dagligvarebutikker, mener påtroppende Oikos-sjef Børre Solberg.

Publisert Sist oppdatert

Av Pål H. Christiansen

– Jeg gleder meg og er kjempemotivert for å gå igang med arbeidet. Ting har forandret seg siden jeg var aktiv i det økologiske miljøet på 1980-90-tallet. Da var det mye personsjikane og til tider ugreit å være opptatt av økologi. Nå opplever jeg at det er mer dialog og reell interesse for økologi i befolkningen, sier Solberg til Dagligvarehandelen.

I årets jordbruksavtale ble det ikke kuttet så mye i de økonomiske rammene for økologisk produksjon i Norge som noen kanskje fryktet på forhånd. Men det eksisterer ikke lenger noen prosentmål for hverken produksjon eller omsetning.

– Den nye politikken er i støpeskjeen og nå settes arbeidet igang med en konkret plan for hvordan den skal bli. Oikos vil være med å påvirke og få til et best mulig rammeverk for de som skal drive med økologisk produksjon her i landet, sier Solberg.

– Målet er at Norge blir mest mulig selvforsynt på økologiske produkter. Da må man ha med norsk landbruk på laget. Villigheten til handling når det gjelder å få opp den økologiske produksjonen i Norge ser nå heldigvis ut til å være tilstede, legger han til.

Les hele saken i ukens papiravis!

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 14.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #000000; -webkit-text-stroke: #000000}span.s1 {font-kerning: none}
Powered by Labrador CMS