Nyheter

Det norske butikksalget av kosmetikk- og hygieneprodukter var i fjor på 11,5 milliarder, ifølge KLF-tall. Samtidig er bransjen utsatt for kraftig bransjeglidning, der nye kjeder og kanaler tar markedsandeler.

11,5 milliarder i kosmetikk- og hygieneprodukter

Publisert Sist oppdatert

I 2017 ble det solgt kosmetikk og produkter for personlig hygiene for 11,5 milliarder kroner ut fra butikk. I tillegg kommer taxfree-salg og utenlandsk netthandel.

Det fremgår av tall fra Kosmetikkleverandørenes forening (KLF).

Omsetningen utgjør en vekst på 4,9 prosent fra året før. Det er imidlertid ikke alle produkter det går like mye av. For mens såkalt dekorativ kosmetikk, hårprodukter, hudpleie og parfyme og aftershave går opp, faller omsetningen på klassiske hygieneprodukter. Munnvann, tannkrem, bade- og dusjprodukter, deodoranter, m.fl. går merkbart tilbake.

Samtidig er det klart at ikke bare kosmetikkbransjen, men også dagligvarebransjen merker at kosmetikk- og hygienehylla er under press fra nye aktører og salgskanaler.

– Det pågår en kraftig bransjeglidning, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

– Konkurransen kommer ikke bare fra Europris og nye kjeder som Normal, men i enda større grad fra netthandel – godt hjulpet av 350-kronersgrensen, fastslår Kjuus.

I senere tid har Meny flyttet kosmetikk- og hygieneproduktene næremere kassene, på bekostning av søtsaker.

– Det har vi gjort av to årsaker. Den ene er helseaspektet, og at vi ønsker å hjelpe kundene våre til å ta sunnere valg. Det andre er for å svare på bransjeglidningen på kosmetikk- og hygienefronten. Det er en stund siden vi tok disse grepene nå; slik sett har vi vært litt i forkant av utviklingen, fastslår Kjuus.

Powered by Labrador CMS