Nyheter

– Vi må jobbe for å få opp interessen slik at enda flere ser etter Nøkkelhullet, mener leder for ernæring og helse, Linn Anne Bjelland Brunborg i Orkla Foods Norge.

4 av 10 bruker nøkkelhullsmerket

Publisert Sist oppdatert

Nøkkelhullet er myndighetenes merkeordning for sunnere matvarer. Den skal gjøre det enkelt å velge sunnere matvarer som inneholder mer kostfiber og fullkorn, og mindre mettet fett, sukker og salt – helt i tråd med kostanbefalingene til Helsedirektoratet.

Nå viser en forbrukerundersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Orkla, at mange forbrukere ser etter Nøkkelhullet når de handler frokostblandinger. Undersøkelsen bekrefter også at nesten halvparten av oss bruker merkeordningen som en veileder.

– Det å få en god start på dagen med en sunn og god frokost er viktig for oss alle. Derfor er det ekstra gledelig at Nøkkelhullet brukes når vi velger frokostblandinger. Samtidig må vi jobbe for å få opp interessen slik at enda flere ser etter merkeordningen, kommenterer leder for ernæring og helse, Linn Anne Bjelland Brunborg i Orkla Foods Norge i en pressemelding.

Det er, kanskje ikke overraskende, kvinner som er mest opptatt av å se etter Nøkkelhullet i frokosthylla (47 % vs. 31 % av menn). Det er også de yngre som i større grad ser etter Nøkkelhullet enn de eldre; nesten halvparten av de under 39 år oppgir at de ofte ser etter Nøkkelhullsmerkede produkter i frokosthylla, mens kun 3 av 10 av de over 50 år gjør det samme.

– Vi ser en tendens til at yngre er enda mer opptatt av at maten de spiser skal være god og sunn for kroppen enn eldre. Dette blir også støttet av Norske spisefakta som er undersøkelser utført av Ipsos MMI, kan Brunborg fortelle.

Nøkkelhullet har som merkeordning høy kjennskap hos nordmenn. Hele 96 prosent av befolkningen kjenner til Nøkkelhullet ifølge Helsedirektoratet.

– I Orkla støtter vi fullt opp om merkeordningen, og jobber daglig for at alle skal kunne sette sammen et sunt, smakfullt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd, kommenterer Linn Anne Bjelland Brunborg.

Hun viser til at Orkla Foods Norge fra 2015 til 2017 firedoblet antall nøkkelhullsmerkede produkter, og bekrefter samtidig at de vil fortsette å se på muligheten for å komme med enda flere matvarer med nøkkelhull fremover.

Resultater fra undersøkelsen:*

  • 15 % av respondentene oppga at de i svært stor eller stor grad så etter nøkkelhullsmerkede matvarer generelt når de handlet i butikken, 31 % i noen grad, mens 56 % oppga at de i liten eller ingen grad så etter nøkkelhullet.
  • 19 % av respondentene oppga at de i svært stor eller stor grad så etter nøkkelhullsmerkede frokostblandingernår de handlet i butikken, 19 % i noen grad, mens 62 % oppga at de i liten eller ingen grad så etter nøkkelhullet.
  • 52 % av de mellom 18-39 år oppga at de svært ofte eller ofte så etter nøkkelhullsmerkede frokostblandinger, mens hhv. 17 % og 14 % av de mellom 39-49 år og over 50 år oppga det samme.
  • 66 % av respondentene oppga at de alltid eller ofte startet dagen med en sunn og næringsrik frokost, 18 % nå og da, mens 12 % svarte sjelden/aldri, og 3 % oppga at de ikke spiste frokost.

*Undersøkelsen er også gjennomført av Norstat i uke 6/7 (n=1000).

Powered by Labrador CMS