Nyheter

Rusfeltets samarbeidsorganisasjon Actis mener norske forbrukere har krav på å vite hva det er i vinflaska. Hele 50 ulike tilsetningsstoffer er tillatt for å forbedre farge, holdbarhet eller smak, i tillegg til store mengder sukker. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Alkoholindustrien i EU med forslag til innholdsmerking

Publisert Sist oppdatert

NTB: Øl-, vin-, sider- og spritbransjen i EU vil innen 2021 gi digital informasjon om innhold i varene, men går ikke inn for krav om å merke emballasje.

For ett år siden fikk alkoholbransjen pålegg fra EU om å legge fram forslag til en frivillig merkeordning av drikkevarer med alkoholinnhold, og mandag ettermiddag kom forslagene. I korte trekk går bransjeorganisasjonene med på å informere forbrukeren om ingredienser og innhold på en «skreddersydd og meningsfull måte».

Det blir opp til den enkelte produsent hvordan dette gjøres, om emballasjen skal merkes direkte, eller om forbrukeren må finne informasjon selv digitalt. Det vil i så fall være på en nettside, via en app, eller ved å skanne en barkode eller en QR-kode på produktet. Dersom EU-kommisjonen aksepterer forslaget, vil det også få ringvirkninger for Norge, som har sittet på gjerdet i påvente av forslagene.

Rusfeltets samarbeidsorgan Actis er ikke imponert og mener Norge har vært passive lenge nok.

– Alkoholbransjens forslag til selvregulering holder ikke mål. Vi har allerede ventet ett år på den frivillige ordningen fra bransjen, som viser seg ikke å holde mål. Vi kan ikke kaste bort mer tid, sier generalsekretær Per Gunnar Dahl til NTB.

Drikkevarer med over 1,2 prosent alkohol er i dag unntatt fra kravet om å merke emballasjen med ingredienser og næringsinnhold. Alkoholindustrien i EU gir seg selv tre års frist til å få informasjonen på plass, og det er stort sprik i hvordan de ulike sektorene stiller seg til merking. Mens ølsektoren allerede i 2015 forpliktet seg til å gi relevant informasjon på etiketten, går vin-, sprit- og sidersektorene inn for digitale løsninger.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS