Nyheter

Fairtrade, Ø-merket og Svanemerket lanserer en felles kampanje som skal inspirere enda flere norske forbrukere til å se etter bærekraftsmerkene i butikkhylla.

Bærekraftsmerkene med felles forbrukerkampanje

Publisert Sist oppdatert

Svanemerket, Fairtrade og Ø-merket går sammen om kampanjen #handlehelt. Den skal vise hvor enkelt det er å velge bærekraftig.

Norske forbrukere ønsker bærekraftige produkter, men et flertall synes det er vanskelig å vite hvilke produkter som er bærekraftige. Nå går Svanemerket, Fairtrade og Ø-merket sammen om kampanjen #handlehelt, som vil vise hvor enkelt det er å velge bærekraftig og inspirere enda flere til å ta det lille valget som gjør en stor forskjell.

Et flertall av norske forbrukere vil unngå at varene de kjøper virker negativt inn på mennesker eller miljø. I en undersøkelse bærekraftsmerkene har gjennomført, sier seks av ti forbrukere at de selv har et ansvar for å velge mest mulig bærekraftig.

Blant dem som kjenner til de tre bærekraftsmerkene, sier om lag halvparten at de ser etter merkeordningene når de handler. I en undersøkelse Miljømerking nylig har foretatt, svarte 82 prosent at de ønsker å ta gode miljøvalg når de velger produkter, men samtidig mente 78 prosent at det er vanskelig å hva som er gode miljøvalg.

Svanemerket, Ø-merket og Fairtrade er de mest kjente merkeordningene for bærekraftige produkter i Norge: de har alle en kjennskap på mellom 69 og 94 prosent.

De tre bærekraftsmerkene går sammen om en kampanje som oppfordrer forbrukere til å gjøre en stor forskjell gjennom å ta et lite valg: se etter bærekraftsmerkede produkter. I tre korte filmer som spres på sosiale medier i uke 42 og 43, hylles «handlehelten»: den helt vanlige butikkunden som redder verden litt gjennom å velge bærekraftsmerkede produkter. Stuntreporter, skjult kamera, heiagjeng, korpsmusikk og overraskede kunder skal danne en humoristisk ramme rundt et alvorlig budskap.

– Merkeordninger gir forbrukerne kunnskap om produktene de kjøper. Ved å se etter bærekraftsmerkene, kan forbrukere enkelt omsette sitt engasjement for mennesker og miljø til handling. Potensialet for å få enda flere til å se aktivt etter bærekraftsmerkene er stort! Vi vil heller oppfordre enn å skremme folk til å ta de rette valgene og tror at vi kommer lengst med å bruke humor når vi stimulerer til bærekraftige handlevaner. Allikevel har kampanjen en alvorlig undertone: det handler faktisk om å redde verden litt gjennom et forbruk som skåner miljøet og fremmer bærekraft, sier daglig leder Annabelle Lefébure-Henriksen i Fairtrade Norge i en pressemelding.

FNs bærekraftsmål er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Næringslivet pekes på som en sektor som kan påvirke stort, og private, offentlige og ideelle aktører oppfordres til å samarbeide om å nå målene.

– Skal vi nå FNs bærekraftsmål om mer ansvarlig produksjon og forbruk, må vi alle bidra. Det kan vi for eksempel gjøre når vi handler dagligvarer. De små hverdagsvalgene har stor betydning fordi det er så mange av dem. Velg bærekraftsmerkede produkter, så bidrar du i det grønne skiftet, sier Anita Winsnes, direktør i Svanemerket.

– For Debio er det viktig å samarbeide med aktører som har samme mål og ambisjoner som oss. Det er mange der ute som bryr seg om dyra, naturen og maten de spiser. Økt synlighet for våre merker håper vi skal hjelpe forbrukere til å ta gode valg når de går i butikken. De tre merkeordningen fanger et stort spekter av produkter som norsk forbruker trenger i sine husholdninger, sier Ole Petter Bernhus, daglig leder i Debio.

Filmene som utgjør kampanjen, kan sees på de tre bærekraftsmerkenes respektive Facebook-sider og Youtube-kanaler fra tirsdag 16. oktober.

Powered by Labrador CMS