Nyheter

Foto: Fredrik Varfjell / Scanpix

En av tre nordmenn handler julegaver på nettet

Publisert Sist oppdatert

Overfylte gater og dårlig kø-kultur ødelegger julehandelen, heter det i en pressemelding.

– Dette understreker hvor viktig handleopplevelsen er for dagens forbrukere uavhengig om handelen skjer på mobil eller online generelt, sier Jonas Breding, leder for betalingstjenesten PayPal i Norden.

Tidligere i år gjennomførte PayPal en internasjonal undersøkelse for å avdekke handlevaner i jula. Undersøkelsen ble gjennomført i 11 land, blant annet Norge. Funnene viser at hver tredje nordmann gjør julehandelen på nettet, og at vi oftere handler via mobilen (35%) enn de andre landene i undersøkelsen (31%).

Årsakene til at vi handler fra mobilen er at vi kan kjøpe gaven med en gang vi vet hva vi vil gi (21%), fleksibiliteten ved at vi kan «multi-taske» på mobilen (18%) og fordi vi slipper lange køer, folkemengder og å lete etter parkering (17%). Overfylte gater og mangel på kø-kultur er nemlig det som irriterer oss mest når det kommer til julegavehandelen i fysiske butikker.

Over halvparten av oss mener spisse albuer og lite pusterom er ødeleggende for handelen.

— Dette understreker hvor viktig handleopplevelsen er for dagens forbrukere uavhengig om handelen skjer på mobil eller online generelt. Tanken på lange køer og folksomme handlegater vil trolig bli mindre fristende i årene som kommer når kjøpsopplevelsen på nettet stadig forbedres. For den moderne forbrukeren er hele verden nå tilgjengelig for handel, forteller Jonas Breding som er leder for PayPal i Norden.

Powered by Labrador CMS