Nyheter

Kjededirektør Christian Hoel i Extra

Extra og Rema er vekstvinnerne

Publisert Sist oppdatert

Coops lavpriskjede Extra vokser mer enn konkurrentene, men Rema og Kiwi følger hakk i hæl. Det viser Nielsen-tall for årets tredje kvartal.

Extra øker markedsandelen sin med 0,5 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor, og har nå en markedsandel opå 13 prosent av dagligvaremarkedet.

Kiwi og Rema har begge økt med 0,4 prosentpoeng, noe som innebærer en markedsandel på henholdsvis 21,4 prosent og 23,9 prosent.

Med sine 0,4 prosentpoeng er imidlertid Rema 1000 den kjedegrupperingen som gjør det best. Norgesgruppen øker med fattige 0,1 prosentpoeng, mens Coop og Bunnpris har tapt henholdsvis 0,3 og 0,1 prosentpoeng.

I Extra-kjeden legger ikke dét noen demper på gleden over å være enkeltkjeden med størst vekst:

– Vi skal huske at vi møter meget sterke tall fra 2017, så dette er vi godt fornøyde med. Vi er fortsatt lillebroren i bransjen, men med denne farten vi nå har kommer Extra til å bli vekstvinner for hele 2018, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

I samme periode har lavpriskjeden også hatt en solid økning i antallet fornøyde kunder med «all time high» i september.

– Det som betyr noe er at kundene, som også eier oss, setter pris på Extra. Vi måler hver eneste dag kundetilfredsheten og aldri har vi hatt bedre resultater enn i september. Dette er den viktigste tilbakemeldingen vi får på at vi gjør veldig mye riktig og er med på å forklare at vi nok en gang er vekstvinner i dagligvarebransjen, sier Hoel.

Extra-kjeden har totalt 410 butikker over hele Norge og passerte nylig en omsetning hittil i år på 17 milliarder kroner, og nærmer seg med stormskritt 23 milliarder i år. I løpet av året vil antallet butikker nå 430.

Veksten på sammenlignbare butikker har også styrket seg etter sommerferien, og trenden er – ifølge Hoel – en klar vekst, tross et tøffere marked.

– Skolestart-kampanjen med fokus på fisk har gitt oss tresifret vekst, og på uttaket av vårt billigste alternativ Xtra-serien, har vi tosifret vekst så langt. Vi selger mer frukt & grønt enn noen gang, og kundene belønner oss i løpende kundemålingene med at vi stadig når all time high, sier Hoel.

Ellers viser Nielsen-tallene at lavpris fortsetter å ta andeler fra nærbutikker og supermarkeder.

I Norgesgruppen er Kiwi den eneste kjeden som har vekst. Mens Spar og Joker står på stedet hvil, går Meny tilbake 0,3 prosentpoeng.

I Coop går både Coop Mega og Coop Marked tilbake med 0,2 prosentpoeng, mens Obs holder stand. Coop Prix, derimot, har mistet markedsandeler på 0,5 prosent.

Ellers faller Bunnpris 0,1 prosentpeng, og har nå en markedsandel på 3,7 prosent.

Årets to første kvartaler har bydd på beskjeden vekst, men med det gode sommerværet kom også en positiv utvikling i 3. kvartal.

Verdiveksten i dagligvaremarkedet etter tredje kvartal er på +2,3% eller 2,9 Mrd NOK. Målt mot tilsvarende perioder i fjor er 3. kvartal det beste kvartalet så langt i år. Det siste kvartalet står for 42% av den totale verdiveksten hittil i år og vokser med 2,9% mot samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS