Nyheter

Konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Flere unge Coop-medlemmer

Publisert Sist oppdatert

– Coop-modellen er kul, hevder konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge SA i en pressemelding.

Påstanden baserer seg på at stadig flere unge mennesker blir medeiere i Coop. Tilsiget av nye kunder og omsetningsvekst har tatt Coop opp på en rekordhøy markedsandel på 29,7 prosent i 2017, ifølge ferske tall fra analysebyrået Nielsen. Dette er en økning på 0,3 prosentpoeng i et marked som omsetter for mer enn 170 milliarder kroner.

– Vi passerte 1,6 millioner medeiere i fjor, og blant de over 100.000 nye er den største andelen under 30 år. Medeiere er de mest lojale kundene våre og det stadig tilsiget av nye er en av hovedgrunnene til at Coop stadig vokser. Organisk vekst, det vil si veksten i eksisterende butikker, er det ingen som slår oss på. Vi vokste med 2,3 prosent i et marked som nærmest står stille. Extra-kjeden er den som gjør det aller best med hele 4,4 prosent organisk vekst i 2017. Kjeden solgte varer for 2,2 milliarder kroner mer enn året før. Det er mye stolthet i Coop om dagen, sier Stokke, som også viser til at Coops andre lavpriskjede, Obs, hadde en organisk vekst på 3,6 prosent i fjor. Obs tapte likevel markedsandeler, og har nå hånd om 5,3 prosent av markedet (-0,1 prosent).

Også Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked/Matkroken tapte markedsandeler i fjor, men den høye farten i Extra sørger likevel for totalvekst i samvirkekonsernet.

– I tillegg til at vi totalt sett vokser godt, ser vi at vi særlig tar markedsandeler innenfor frukt og grønt. Også salget av økologi og vegetarmat når nye høyder. Dette har våre dyktige ansatte jobbet målrettet med, og det fortsetter å gi resultater inn i 2018, sier Stokke.

I årets første måned kan samtlige av Coops kjeder vise til en vekst i frukt og grønt-salget. Aller høyest er lavpriskjeden Extra, som leverer en vekst i frukt og grønt-disken på 15,9 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Det er ikke bare kundene som trekkes til Coop, ifølge konsernsjefen.

– Vi opplever også et taktskifte blant eiendomsaktører. Kombinasjonen av omsetningsvekst, populære kjeder og et god omdømme gjør at stadig flere gårdeiere og utviklere ønsker seg Coop-butikker som en del av nye eiendomsprosjekter. Dette opplever vi over hele landet og gjør at vi vil se en høy etableringstakt de kommende årene, sier Stokke.

Powered by Labrador CMS