Nyheter

Arkivfoto: NTB / scanpix

Fortsatt vekst i salget av økologisk mat

Publisert Sist oppdatert

I første kvartal 2018 ble det solgt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen for 1,4 mrd. kroner. Dette var ni prosent mer enn i samme periode i 2017.

Salget av økologiske matvarer fortsetter å vokse jevnt. I første halvår 2018 utgjorde salget to prosent av det totale salget der det fins et økologisk alternativ. Dette er en økning fra i 2017, da andelen lå på 1,93 prosent, viser tall fra Landbruksdirektoratet.

Av øko-maten vi handler utgjør barnemat (37 prosent) og soya og rismelkprodukter (19 prosent) de gruppene med størst andel.
Nordmenn handlet økologiske meierivarer for 199 mill. kroner første halvår i år, som er en økning på 12 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen av yoghurt økte mest, og var like høy første halvår 2018 som hele fjoråret.
Salget av norske økologiske oster økte med 59 prosent første halvår i år, mens salget av tilsvarende ost produsert i utlandet gikk ned med 12 prosent.
Mens salget av økologisk melk, barnemat og egg fortsatte å øke, stagnerte det totale salget av økologiske grønnsaker. Salget av brød og frukt gikk ned.

I forkant av sesongen 2017–2018 signaliserte grossister og dagligvarekjeder en økt satsing på økologiske grønnsaker. Salget ble imidlertid ikke like stort som ventet, og en del produkter måtte selges som konvensjonell vare. Til tross for dette var det en økning i salget av norske økologiske grønnsaker på 21 prosent.
Med økt salg av økologisk kjøtt og egg har salget av økologisk kraftfôr økt. Målt i mengde var økningen størst for fôr til økologisk fjørfe. Dette skyldes i stor grad økning i produksjonen av økologiske egg.

Powered by Labrador CMS