Nyheter

Digg fiskemat skal friste yngre målgrupper. Foto: Tommy Andresen, Norges sjømatråd

Fra mandag gjelder «3 i uka»

Publisert Sist oppdatert

En ny kampanje skal få sjømaten høyere opp i bevisstheten hos de unge konsumentene. «3 i uka» er rettet særlig mot dem mellom 18 og 40 år.

Som du tidligere har lest i Dagligvarehandelen, spiser nordmenn langt mindre sjømat enn bare for få år siden – og konsumet hos yngre stuper.

– Skal vi snu den negative trenden må vi begynne å spise sjømat av lyst, ikke av plikt, sier administrerende direktør Renate Larsen i Norges sjømatråd i en pressemelding.

– Vi ser en tydelig generasjonseffekt, de eldre spiser langt mer sjømat enn de unge og vi begynner ikke automatisk å spise mer sjømat når vi blir eldre. Det er hos den yngre befolkningen vi må sette inn støtet for å snu trenden. Fra og med mandag 12.3 vil «3 i uka» promoteres i sosiale medier gjennom Facebook og Instagram. Dette skal være med å bidra til å få yngre forbrukere til å spise sjømat oftere, sier Larsen.

Årsakene til nedgangen i sjømatkonsumet er sammensatt. I tillegg til generasjonseffekten føler yngre forbrukere et sterkt press til å spise fisk. Fordi det er sunt. Men mange synes fisk er kjedelig. Fisken er et pliktmåltid som kun smaker god samvittighet. Yngre forbrukere assosierer fisk med hverdag, mens sjømat er til helg og spesielle anledninger, ifølge sjømatrådet.

Foto: Tommy Andresen, Norges sjømatråd

Renate Larsen mener dessuten mange vet for lite om hvordan de skal tilberede sjømat i det daglige og tenker ofte tradisjonelt.

– Folk flest har for lite repertoar når det gjelder sjømat. Vi må vise fram bredden, at det er enkelt og smaker godt. Prisen på sjømat har økt mer enn andre dagligvarer, og da særlig sammenlignet med andre proteiner som rødt og hvitt kjøtt. Kombinert med blant annet et lavere reklametrykk har dette påvirket konsumet, sier Larsen, som mener sjømaten må være både tilgjengelig og synlig, og prisen må oppleves som god valuta for pengene, om den skal bli valgt av unge.

I fjor signerte norske myndigheter, sjømatnæringen og dagligvarehandelen en intensjonsavtale for å jobbe for å øke sjømatkonsumet med 20 prosent innen 2021.

– Som kjent kan ingen gjøre alt, men alle kan gjør noe. Derfor har myndighetene tatt initiativ til en felles innsats, der både myndigheter, organisasjoner, produsenter, dagligvarekjeder og aktører som restauranter, kantiner og matkasser bidrar til at forbrukerne oftere velger sjømat i hverdagen. Vi skal ikke spise mer fisk bare fordi det er sunt, men fordi det faktisk er noe av det beste Norge har å by på, sier fiskeriminister Per Sandberg.

Nå skal sjømatrådet altså bidra til å nå målet om økt sjømatkonsum gjennom markedsføringskampanjen «3 i uka», som skal få sjømaten høyere opp i bevisstheten hos konsumentene.

– Vi vil vise et større spekter av sjømatprodukter og inspirere til å velge sjømat i en travel hverdag. Kampanjen er særlig rettet mot dem under 40 år, og oppskriftene er tilpasset deres ulike livssituasjoner, sier Larsen.

Sjømatrådets markedsdirektør Kristin Pettersen sier at det som treffer en 18-åring kan være annerledes enn det som treffer en 40-åring.

– Sjømat må assosieres med det de yngre målgruppene opplever som fristende og «digg mat». Det kan være wraps, burgers, bowls eller hot pots. Retter som forbindes med et urbant liv og med street food, mener Pettersen.

Powered by Labrador CMS