Nyheter

Gilde til kamp mot emv-kjøttdeig

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarekjedene har de siste årene fokusert på deiger fra egne merkevarer, noe som har resultert i tapte markedsandeler for Gilde.

Senior produktsjef Caroline Jilg-Scherven sier i en pressemelding at arbeidet med å snu trenden er i gang.

– På tross av at deiger er et relativt generisk produkt, er det mange gode grunner til å velge våre deiger fremfor andre. Disse konkurransefortrinnene skal vi nå løfte frem i større grad enn før. Ambisjonen er å ta en tydeligere posisjon og øke Gildes markedsandel.

Gilde deiger relanserer derfor nå deiger med et nytt konsept: «Alltid norsk».

– Mange tar nok forgitt at kjøttdeigen de finner i butikk er norsk, men i realiteten er det ikke så mange andre enn oss som kan garantere at råvaren alltid er norsk. Derfor vil det nå stå «Alltid norsk» med store bokstaver på deigene våre, sier Jilg-Scherven.

I tillegg legger markedsføringen vekt på hvorfor det norske er bra med tanke på blant annet verdiskaping og dyrevelferd, og hva det betyr å velge norsk kjøtt fremfor importert.

For å hjelpe forbruker til å finne frem til nettopp Gilde sine deiger, har produktene fått en helt ny og resirkulerbar emballasje.

– Designet er delikat, enkelt, tydelig og vil garantert øke oppmerksomheten i hyllene. I tillegg har vi endret deigskålene fra sort til transparent skål slik at plasten nå kan gjenvinnes, forteller Jilg-Scherven.

Som den tredje største middagskategorien har deiger en viktig rolle i dagligvarehandelen. Samtidig er det en produktgruppe som utgjør en del svinn for kjøpmann. Med dette i bakhodet har det vært gjennomført et møysommelig arbeid med å forbedre produksjonsprosessene i alle ledd. Resultatet har gitt en økt holdbarhet på hele 40 prosent på Gildes deiger av storfe.

– Økt holdbarhet er positivt for butikkenes økonomi, og forbedringene har også gitt et mer attraktivt produkt for forbruker – vi har fått en ferskere, friskere og rødere deig.

Powered by Labrador CMS