Nyheter

Illustrasjonsfoto

Historisk lav dagligvarevekst i 2017

Publisert Sist oppdatert

Det norske dagligvaremarkedet hadde en historisk lav vekst i 2017. Med bare 1,1 prosent vekst er det på nippet til stagnasjon. Det viser Nielsens dagligvarerapport som ble presentert i dag tidlig.

Den beskjedne veksten innebærer at det norske dagligvaremarkedet økte fra 169,4 milliarder kroner til totalt 171,3 milliarder i fjor.

Og samtidig som markedet går i stå her hjemme, øker grensehandelen. Ifølge Nielsen beløp grensehandel med dagligvarer seg til 11 milliarder kroner i fjor, en vekst på hele 23,4 prosent. Flere enn hver sjette nordmann har handlet på den andre siden av grensen i løpet av det siste året.

Bransjen opplever også økt konkurranse fra såkalte «dollar stores», som Nille, Europris, Rusta og Sparkjøp, særlig innenfor personlig hygiene og vaske- og husholdningsprodukter. Salget av denne typen produkter i dagligvaren gikk betydelig tilbake i 2017.

Etter flere år med netto nedgang i antall dagligvarebutikker her til lands, ser vi nå en forsiktig økning. Det snudde så vidt i 2016, da butikkantallet økte med 8 butikker fra året før, til 3814. I fjor økte det enda mer, med 29 butikker til totalt 3843. Så å si hele butikkveksten kommer i lavprissegmentet, og det er Rema 1000 som leder an.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 14.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 14.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}

Powered by Labrador CMS