Nyheter

Kongsgård-ost ut av hyllene

Publisert Sist oppdatert

Når hyllene fylles opp med nye produkter i februarvinduet, må andre vike plass. Blant dem er Synnøve Finden-ostene Kongsgård og Perleost, opplyser Dagbladet.

Inn kommer i stedet nyhetene Gouda, Emmentaler og Småhullsost fra samme meieri.

Kongsgård-osten skapte som kjent rabalder da den kom, markedsført som en ost av Jarlsberg-type. Synnøve Finden fikk påpakning av Tine for merkevaresnylting, og måtte ganske snart sende ut ost på markedet med sensurlapper, som dekket over Jarlsberg-navnet.

Før saken gikk til full rettsbehandling, innså Synnøve Finden at de hadde en dårlig sak, slo retrett og inngikk et forlik med Tine.

Så sent som i oktober i fjor sa kategorisjef Julie Brannfjell i Synnøve Finden til Dagligvarehandelen at det var gøy å se at Kongsgård-osten hadde funnet sitt publikum, men antydet at de gjerne skulle sett at salget var høyere:

– Det er en god ost, som vi skulle ønske at enda flere kunne oppdage, sa Brannfjell.

Nå er det altså slutt, men kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden fremholder at satsingen har vært en suksess.

– Kongsgård fikk en tøff start, men har vært en suksess vi har vært godt fornøyde med. Den har absolutt funnet sitt publikum, det har Perleost også hatt, men nå er det på tide å gå videre, sier Tollefsen til Dagbladet.

Forskningsleder Arne Dulsrud ved Forbruksforskningsinstituttet Sifo/OsloMet mener utskiftningen i tråd med selskapets utvikling.

– I begynnelsen valgte Synnøve Finden en «copycat»-strategi, og la seg tettest mulig opp mot Tine, både i valg av produkter og emballasje.

Ostene som ble lansert både så og hørtes ut som eksisterende ostevarianter, ifølge forskeren, som blant annet trekker frem betegnelsen en «gudbrandsdalsost-type», som nå heter Gudbrand.

– Det vi har observert i det siste, er at de velger å være mer nyskapende og innovative, sier Dulsrud til Dagbladet.

Powered by Labrador CMS