Nyheter

Illustrasjonsfoto

Konkurransetilsynet anbefaler prisgransking

Publisert Sist oppdatert

Konkurransetilsynet kan ikke utelukke at dagligvareleverandørene selger varene sine billigere til Kiwi enn til andre kjeder, og anbefaler videre undersøkelser, skriver Aftenposten.

Hvorvidt Norgesgruppen og Rema 1000 betaler ulik pris for Grandiosa-pizzaen fra Orkla, har vært en diskusjon i lang tid. Kolonial.no og Rema mener at det er stor forskjell, og at en slik forskjell viser at konkurransen ikke fungerer.

Nå har Konkurransetilsynet gjort en foreløpig undersøkelse av disse prisene. I et utkast til Næringsdepartmentet levert 10. oktober, anbefaler tilsynet at prisene fra flere leverandører blir undersøkt.

Med et større utvalg, kan tilsynet få bedre kunnskap om det er forskjell i prisene. Og hvis det er det, skyldes det lovlige forskjeller i eksempelvis ulik forretningsmodell, eller skyldes det rå makt og brudd på konkurranseloven.

Foreløpig er prisene på 700 varer fra to norske leverandører analysert., skriver Aftenposten.

Ifølge tilsynet er alle typer rabatter og bonuser tatt med. Det har også beregnet flere ulike mål for innkjøpspriser.

Tilsynet har også sammenlignet innkjøpsprisene Bunnpris får fra Norgesgruppens grossistvirksomhet Asko og det Norgesgruppens egne kjeder.

« … tilsynets analyser gir ikke grunnlag for å hevde at Norgesgruppens egne butikker får bedre betingelser enn Bunnpris», skriver Næringsdepartementet i et kort notat.

Analysen gir heller ikke Konkurransetilsynet grunn til å hevde at Norgesgruppen gir ulike vilkår til butikker avhengig av deres kjedetilknytning.

Men det er likevel forskjeller mellom kjedene som gjør at noen kjeder totalt sett får bedre innkjøpspriser fra Norgesgruppen enn andre.

– Det er forhold knyttet til innkjøp som holdes utenfor grossistavtalene, eksempelvis joint marketing, sier Gabrielsen til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS