Nyheter

Illustrasjonsfoto: Grønt Punkt

Kraftig nedgang i plastposesalget

Publisert Sist oppdatert

Dagligvarekjedene har solgt flere millioner færre plastposer i år, sammenliknet med i fjor, skriver NRK.

NRK har bedt om tall som beskriver utviklingen i salget av plastposer fra de store dagligvarekjedene i landet.

Coop har opplevd en nedgang i posebruken på cirka to prosent hittil i år, sammenlignet med i fjor. De tror årsaken til nedgangen skyldes plastdebatten og økt oppmerksomhet rundt plast som et miljøproblem, og viser også til etablering av poseavgiften og Handelens Miljøfond.

– Dette gjør at vi er på god vei mot målet om å redusere plastposeforbruket med 20 prosent innen utgangen av 2020, sier Harald Kristiansen i Coop Norge til NRK.

  • Også i Rema 1000 har salget av bæreposer sunket med cirka 5 prosent i så langt i 2018 sammenlignet med 2017.
  • I Norgesgruppen forteller Kiwi forteller om nedgående salg av plastposer til fordel for handlenett, men vil ikke av konkurransehensyn gå ut med antall poser.
  • Spar sier de har solgt cirka en halv million færre poser i år, sammenliknet med samme periode i fjor.
  • Meny sier de så langt i år har redusert salget av plastbæreposer med drøye millionen.
Powered by Labrador CMS