Annonse
Nyheter
Kraftig nedgang i plastposesalget
Annonse
Dagligvarekjedene har solgt flere millioner færre plastposer i år, sammenliknet med i fjor, skriver NRK.
NRK har bedt om tall som beskriver utviklingen i salget av plastposer fra de store dagligvarekjedene i landet.
Coop har opplevd en nedgang i posebruken på cirka to prosent hittil i år, sammenlignet med i fjor. De tror årsaken til nedgangen skyldes plastdebatten og økt oppmerksomhet rundt plast som et miljøproblem, og viser også til etablering av poseavgiften og Handelens Miljøfond.
– Dette gjør at vi er på god vei mot målet om å redusere plastposeforbruket med 20 prosent innen utgangen av 2020, sier Harald Kristiansen i Coop Norge til NRK.
- Også i Rema 1000 har salget av bæreposer sunket med cirka 5 prosent i så langt i 2018 sammenlignet med 2017.
- I Norgesgruppen forteller Kiwi forteller om nedgående salg av plastposer til fordel for handlenett, men vil ikke av konkurransehensyn gå ut med antall poser.
- Spar sier de har solgt cirka en halv million færre poser i år, sammenliknet med samme periode i fjor.
- Meny sier de så langt i år har redusert salget av plastbæreposer med drøye millionen.