KBS

Jeanette Amara viser fram den nye Circle K-koppen for 2019. Foto: Johnny Syversen

Norges mest solgte kaffekopp fyller 15

Publisert Sist oppdatert

Hvert år selges den i om lag 400 000 eksemplarer, og fylles til sammen 20 millioner ganger. I år fyller Circle K-koppen 15 år, og får en real ansiktsløfting.

– Ifølge våre beregninger blir Circle K-koppene fylt totalt 20 millioner ganger i året ved våre norske stasjoner. Derfor tror jeg at jeg har mitt på det tørre når jeg kaller dette Norges mest solgte og brukte kopp, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig for mat og kaffe i Circle K, i en pressemelding.

To av tre nordmenn over 18 år drikker kaffe hver dag, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Dette gjør Norge til verdens mest kaffedrikkende nasjon – etter Finland.

Koppen til Circle K dukket opp for første gang i 2003, da under navnet Frokostklubb-koppen. Første årgang av koppen var forbeholdt Statoil-stasjonenes gullkunder, som gratis kunne fylle den med varm drikke hver gang de var innom en stasjon. Fra 2004 ble koppen tilgjengelig for alle, og etter hvert ble den omdøpt til Statoilkoppen.

– Den var en nyvinning i markedet og ble raskt svært populær. De første årene lanserte vi som regel en helt ny kopp hvert år, og veksten fra år til år var formidabel, sier Jeanette Amara.

I 2009 ble det bestemt at koppen skulle få en skikkelig oppgradering. Profilbyrået Idé ble hanket inn, og resultatet ble en mer moderne, flerfarget koppserie med skyvelokk. Den kom etter hvert i flere spesialutgaver, blant annet med flammer, trafikkskilt, til han og henne, i ski-VM-versjon og med oppfordring om å bruke bilbelte.

De ulike koppdesignene skapte både engasjement og i noen tilfeller irritasjon. I 2014 ble hanken fjernet, noe som ga klagestorm og protestgrupper på Facebook mot den lettknuste «motekoppen fra Stelton». Likevel overlevde konseptet både dette samt eierskiftet og den følgende omprofileringen fra Statoil Norge til Circle K.

Nå er Amara klar til å skrive et nytt kapittel i historien om den seiglivede koppen.

– Vi har fått Idé tilbake på laget i tospann med den tradisjonsrike amerikanske produsenten PMI, som står bak merkevarer som Aladdin og Stanley. Sammen har vi laget en 2019-koppserie med helt nytt design og flere funksjonaliteter. Blant annet har koppene et nytt, låsbart lokk som er en klar forbedring fra tidligere årganger, sier hun.

De nye Circle K-koppene er nå rullet ut i landets Circle K-stasjoner, og selges over disk fra og med tirsdag 30. oktober. Ifølge Jeanette Amara merker stasjonene en ganske stor etterspørsel i tiden før jul.

– Ja, dette er jo en populær og rimelig gave til den som allerede har alt, og det er ikke til å stikke under stol at den også fungerer som en «i siste liten»-gave. Jeg har selv gitt bort en del av disse igjennom årenes løp, forteller hun.

De mange variantene av kaffeavtalekoppen til Circle K har både gledet og irritert kundene siden 2003. Foto: Circle K
Powered by Labrador CMS