Nyheter

Foto: REUTERS/Brian Snyder

Norsk potet er på full fart tilbake som forbrukernes favoritt

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med nedgang i salget av norsk potet tok bransjen grep. Nå jubler både forbrukere og kokker over mangfoldet og kvaliteten på de norske potetene, melder Norsk Landbrukssamvirke på sin nettside.

I 2013 var Norge bare 60 prosent selvforsynt med poteter. Små poteter fra Frankrike var kommet på markedet og holdt på å utkonkurrere de norske potetene.

– Denne utviklingen kunne ikke fortsette. Sammen med resten av verdikjeden, BAMA og NorgesGruppen, satte vi oss derfor et mål om 80 prosent norskandel i 2017. Dette målet har vi nådd, sier organisasjonssjef i Gartnerhallen, Arve Gladheim.

For å nå målet på 80 prosent har hele næringa gått sammen for å utvikle, teste, dyrke og markedsføre flere nye potetsorter og øke kvaliteten på de allerede eksisterende sortene.

– Fortsatt er det ordinær matpotet som utgjør de store volumene, men utviklingen av småpoteter, slik som perlepotet fra Frosta og morenepotet fra Vestfold, har vært viktig for å kunne tilby norske alternativer til importerte poteter, forklarer Gladheim.

Graminor er den aktøren i Norge som har som samfunnsoppdrag å utvikle nye potetsorter tilpasset norske forhold.

– Vi utvikler potetsorter tilpasset norsk og nordisk klima og vekstforhold, sier Bjarne Kjøs, assisterende foredler på potet og jordbær i Graminor.

Han forteller videre at årlig starter de med 20.000 frø. Etter åtte-ti år sitter de igjen med en eller to nye sorter.

Powered by Labrador CMS