Nyheter

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

Ny kaffe-undersøkelse: Svart for menn og melkebasert for kvinner

Publisert Sist oppdatert

Godt over 6 av 10 menn vil ha kaffen svart og glovarm, mens kvinner er mer åpne for å drikke melkebaserte varianter. Det viser en helt ny norsk kaffeundersøkelse, heter det i en pressemelding. 1 av 5 nordmenn foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon.

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 64 prosent av norske menn foretrekker den tradisjonelle svarte kaffen når de kjøper varm drikke. 45 prosent av norske kvinner svarer det samme.

– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør. Samtidig er det interessant at kjønnsforskjellene er såpass markante, sier Amara.

29 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker. 16 prosent av mennene er enig. 2 av 10 kvinner har kaffe mocca som en favoritt, mot 1 av 10 menn.

Den kruttsterke espressoen har dobbelt så høy tilslutning blant menn (18 prosent) som blant kvinner.Litt over 2 av 10 nordmenn har kakao som en favorittdrikk, mens drøye 1 av 10 foretrekker te i en eller annen variant. Her er det ingen kjønnsforskjeller

Halvparten kjøper varme drikker først og fremst for kosens skyld. 4 av 10 gjør det for smaken og 3 av 10 for å få en pause i hverdagen. Under 1 av 10 kjøper varme drikker på grunn av tørsten.

Om lag 4 av 10 nordmenn pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Kvinner er de mest ivrige kafegjestene. Samtidig kjøper nesten dobbelt så mange menn som kvinner kaffen sin på bensinstasjon.

– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.

Powered by Labrador CMS