Nyheter

Konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla. Foto: Torstein Bøe, NTB Scanpix

Orkla med ambisiøse bærekraftsmål

Publisert Sist oppdatert

Orkla vil lede an i arbeidet med å utvikle bærekraftige dagligvarer og har offensive mål mot 2025.

– Stadig flere er opptatt av å bidra til bærekraftig forbruk ved å kaste mindre mat, bruke mindre plast og ta andre grønne valg i hverdagen. I Orkla ønsker vi å være med på å utforme fremtidens løsninger for våre produkter, og vi øker nå ambisjonene betydelig, spesielt på miljøområdet, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla i en pressemelding.

Orklas nye bærekraftsmål mot 2025 er beskrevet i konsernets årsrapport som offentliggjøres i dag. Målene innebærer en gradvis overgang til fornybar energi, økt ressursgjenvinning og produkter for en sunn og bærekraftig livsstil.

– Bærekraftig produksjon og innovasjon er viktig for å møte endrede forbrukerpreferanser. Vi skal bruke vår lokale tilstedeværelse og våre sterke merker til å utvikle produkter og tjenester som er bra for mennesker og miljøet. Et godt eksempel er vårt nye merke Klar, en serie med bærekraftige produkter innen rengjøring, som er blitt godt mottatt i markedet, kommenterer Ruzicka.

Orkla målsetter blant annet å halvere matavfallet, sikte mot 100 % resirkulerbar emballasje og å redusere klimagassutslippene fra egen virksomhet med 60 % innen 2025.

Mange av Orkla-selskapene har lansert produkter som møter forbrukernes ønsker om sunnere og mer miljøvennlige valg.

– Vi ser en stor etterspørsel etter vegetar- og veganprodukter, spesielt i Sverige og deler av Danmark, men forbrukertrenden kommer også sterkere her. Våre veganserier Anamma og Naturli' er nå lansert i flere markeder, sier Ruzicka.

Blant andre eksempler er høykonsentrerte vaskemidler som gir mindre plastemballasje og ferdigretter med emballasje laget av fornybar plast. Pierre Robert har introdusert Svanemerket ull og økologisk sertifisert bomullsundertøy til barn i dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS