Nyheter

Konsernsjef Peter A. Ruzicka presenterte Orklas resultat for andre kvartal fredag, og tok et kraftig oppgjør med sukkeravgiften. Foto: Audun Braastad, NTB scanpix

Orkla merker sukkeravgiften på salget

Publisert Sist oppdatert
(NTB): Merkevare-giganten Orkla fikk et bedret resultat i andre kvartal, men selger mindre i Skandinavia – særlig i Norge etter innføringen av sukkeravgiften.

Konsernet hadde et resultat før skatt på rundt 1,1 milliarder kroner i årets andre kvartal, mot snaut 1 milliard i samme periode i fjor. Det justerte driftsresultatet økte også. Driftsinntektene ble drøyt 10 milliarder kroner, en økning fra 9,8 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.

Det var fortsatt god vekst i Finland og Sentral-Europa. Salgsutviklingen i Norge var imidlertid svakere enn i fjor, blant annet som følge av økningen i sjokolade- og sukkeravgiften på 83 prosent. Flere av Orklas varekategorier har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som ifølge kvartalsrapporten har gitt lavere salg.

– Vår prioritet er å snu utviklingen i Norge, samt fortsette arbeidet med å vri porteføljen mot kategorier, salgskanaler og geografier med høyere vekst. Vi effektiviserer stadig vår vareforsyning, og i kvartalet besluttet vi å nedlegge to fabrikker i Sverige og Finland, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla eier nesten halvparten av malingsprodusenten Jotun, som hadde et vanskelig første kvartal i år. I andre kvartal hadde malingsprodusenten en salgsframgang, men fortsatt er markedssituasjonen «krevende» innen Marine Coatings, ifølge en børsmelding.

Orkla-aksjen falt fra start på Oslo Børs fredag, og ved lunsjtid hadde den hatt en nedgang på drøyt 5 prosent.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS