KBS

Patricias gatekjøkken er norgesmester i sunn fastfood

Publisert Sist oppdatert

Patricias gatekjøkken i Bardufoss stakk av med seieren for andre gang da årets NM i sunn fastfood ble kåret på Foodscape 11. oktober. Shell Myrlandsvingen sikret seg andreplassen.

Patricias gatekjøkken vant sist i 2016, og daglig leder Anne-Lise Elizabeth Sørensen fortsetter å imponere både kunder og jury.

– Daglig leder Anne-Lise er en ildsjel og en dyktig ambassadør i bransjen. Driften preges av en helhetlig tankegang rundt sunnhet i meny og utvalg, og stor valgfrihet for den enkelte kunde. Men det viktigste er at maten skal smake godt, og det gjør den hos Patricias gatekjøkken, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i helsedirektoratet i en pressemelding.

Det var Granlund som delte ut prisen.

Denne gangen vant Patricias for sin fiskeburger med tare, som selges med ulike kombinasjoner av grønnsaker og tilbehør. God markedsføring og eksponering har sammen med pris og god smak gjort fiskeburgeren til et populært valg for kundene som er innom dette lille gatekjøkkenet i Bardufoss.

– Jeg er fryktelig stolt og ydmyk over å få denne prisen nok en gang. Men jeg vil dele seieren med industrien og konsepteier GO’2 Grill, som har vært viktige bidragsytere for å få dette til, sier Anne-Lise Elizabeth Sørensen.

Myrlandsvingen bensinstasjon tok 2. plass i årets konkurranse med «Myrlandsvingen-salaten». Stasjonen har en fargerik og fristende salatdisk der salaten lages på bestilling og kunden selv velger innholdet. Pink Fish Grensen tok 3. plass med sitt nye og spennende konsept der burgere og annen fastfood tilberedes med laks som basis.

– Det spises stadig flere måltider i farta, og convenience-markedet er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Derfor arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt i år denne konkurransen for femte gang, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen.

Juryen har i sin vurdering av årets finalister lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte 5 om dagen. I tillegg er konsept og salg viktige faktorer. Med bakgrunn i intensjonsavtalen mellom myndighetene og matbransjen ble det i årets konkurranse oppfordret til å sette fokus på alle matvarene vi skal spise mer av: frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat.

Konkurranseperioden gikk fra 18. juni til 20. august, og i etterkant sendte deltakerne inn en evaluering av kampanjeperioden. Deretter dro juryen rundt og smakte på rettene hos deltakere som utpekte seg.

– Vi fikk inn mange gode og varierte bidrag fra hele landet, og det er gledelig å se at mange fulgte oppfordringen om å bruke fisk og grove kornprodukter i tillegg. Det viktigste er likevel å møte forbrukerne der de er. Det må ikke bli for fancy eller vanskelig å spise sunt, og det har årets deltakere skjønt, sier juryleder og ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

Kostholdet påvirker folkehelsen. Derfor samarbeider myndighetene med næringslivet om å bedre kostholdet i befolkningen via intensjonsavtalen. Ett av de konkrete målene i avtalen er økt inntak av mat vi skal spise mer av, deriblant frukt, bær og grønnsaker.

I juni i år signerte også KBS-bransjen intensjonsavtalen og forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 % innen 2021.

Matservering til folk i farta er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Nordmenn spiser stadig mer mat på farta, og matkjøp i disse situasjonene er ofte impulskjøp. Derfor er det viktig at de sunne alternativene er lett tilgjengelig, med god pris og smak som frister til gjenkjøp.

Bakgrunnen for konkurransen er å sette fokus på convenience og KBS-bransjen som bidragsyter i folkehelsearbeidet, og bidra til at befolkningen spiser mer frukt, bær og grønnsaker. Målet er 5 om dagen til alle og per i dag spiser vi snitt 3,4 porsjoner per dag.

Årets finalister:

  • Pink Fish Grensen, Oslo
  • Myrlandsvingen bensinstasjon, Stathelle
  • Patricias gatekjøkken, Bardufoss
Powered by Labrador CMS