Nyheter

Illustrasjonsfoto: Mike Mozart, flickr

PepsiCo kjøper Sodastream

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske drikkevaregiganten PepsiCo blar opp 3,2 milliarder dollar for israelske Sodastream.

Det melder amerikanske medier mandag.

Oppkjøpet skal gi PepsiCo et nytt ben å stå på i det som beskrives som et utfordrende marked for sukkerholdige drikker i USA. Etablerte merker må stadig avgi hylleplass til nisjedrikker med bedre miljø- og helseprofil.

Sodastream tilbyr en løsning der folk lager brus eller kullsyreholdig vann hjemme. I et marked der stadig flere forbrukere er opptatt av plastreduksjon, har Sodastream med sine gjenbruksflasker hatt god fremgang.

– Dette er et dristig, men trolig smart trekk av PepsiCo, sier senior kundeadferdsanalytiker Melanie Felgate i Global Data i en pressemelding.

– Selv om Sodastream har holdt på i mange år, må det forstsatt regnes som et nisjemerke. Men med et globalt mineralvannsselskap i ryggen kan konseptet bli «mainstream», mener hun.

Felgate tar det også for gitt at PepsiCo på sikt vil tilby sine kjente drikkevarer som smakstilsettinger til Sodastream, slik at forbrukerne for eksempel vil kunne lage sin egen Pepsi hjemme.

Powered by Labrador CMS