Nyheter

Arkivfoto: NTB/Scanpix

Priskrigen på julevarer tilspisser seg

Publisert Sist oppdatert

Den årlige priskrigen på julematvarer er i gang for alvor. Kiwi satte i morges ned prisen på 30 typiske julevarer – og Coop advarer mot uetisk lave priser.

Når Kiwi setter ned prisene på surkål, klementiner, kålrot og kanel, følger Coops lavpriskjede Extra etter.

– Dette svarer vi på så fort det lar seg gjøre. Våre Extra-butikker skal ned på samme prisnivå på disse varene, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Harald Kristiansen, til VG.

Han er godt forberedt på priskrigen, og kunne tilby julepapir til en krone allerede for en uke siden. Nettavisen har skrevet flere artikler om julepriskrigen, blant annet at Extra kuttet prisene på over 150 julevarer i forrige uke, og at Kiwi fulgte opp med å kutte prisen på over 270 varer.

Kristiansen ønsker seg ikke tilbake til da prisene på svineribbe sank til gi-bort-nivå.

– Jeg håper og tror vi denne gangen ikke kommer ned til uetisk lave priser der svineribbe går for 16 kroner kiloet. Det var et prisnivå som var uverdig i forhold til arbeidet produsentene legger ned med maten, sier Kristiansen.

Surkål kostet i morges kroner 4,90 i Kiwi, mens kanel til julegrøten kan kjøpes for femti øre for en pose på 14 gram.

Også Rema 1000 har kastet seg med i julemat-priskrigen. I en epost til VG påpeker kommunikasjonsdirektør Mette Fossum imidlertid at de er stolte over å selge norsk kjøtt og at de betaler våre leverandører avtalt pris, uavhengig av markedsprisen på produktene.

Powered by Labrador CMS