Nyheter

Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix

Rema om varefremming: – Norgesgruppen har fått et fortrinn

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 mener Norgesgruppen skaffet seg et konkurransefortrinn da de kastet ut varefremmerne og merchandiserne. Derfor går de i samme spor selv.

Dagligvarehandelen har vært i kontakt med Rema 1000 om denne saken, men har fortsatt ikke fått svar fra kjeden selv på hvorfor de avvikler bruk av leverandørenes varefremmere og merchandisere.

I et informasjonsbrev til leverandørene letter imidlertid kjeden på sløret. Der poengterer Rema at de jobber kontinuerlig for en stadig effektivisering i butikk og distribusjon.

«Nå er vi kommet dit at vi frykter vi ikke kan ta ut alle fordeler hvis vi ikke samtidig overtar full kontroll på varene hele veien fra lager og helt ut til hyllene i butikken. Fra 1. januar 2019 ser vi oss derfor nødt til nå å ta det naturlige neste steg og overta all varepåfylling i butikkene selv. Etter at Norgesgruppen gjennomførte denne endringen i egne butikker i 2015 har forskjellen skapt et konkurransefortrinn mellom kjedene både når det gjelder kostnader og effektivitet i butikk som vi må ta tak i», heter det.

«Slik som konkurransesituasjonen for tiden fremstår blir det umulig for oss å fortsette i eksisterende spor. Det er tjenester som varepåfylling og annen merchandising i butikk som nå vil oppleve praktisk endring, altså vil ikke leverandørenes salgsapparat berøres av endringen», skriver Rema videre, og fortsetter:

«Vi velger å gå ut med denne informasjonen i god tid før endringen trer i kraft slik at dere kan gjøre de nødvendige justeringer med gode frister og åpne mulighetsrom».

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 14.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}Ikke alle er enige i at varselet kommer i god tid i forveien. Flere kilder Dagligvarehandelen har snakket med, påpeker at Norgesgruppen hadde betydelige innkjøringsproblemer da de kastet ut varefremmerne og merchandiserne – til tross for at de var noe tidligere ute enn Rema er nå.

Samtidig varsler selskaper som leverer merchandising- og varefremmingstjenester at de trolig blir nødt til å nedbemanne. Det samme gjelder trolig flere leverandører som har egne ansatte til å utføre disse oppgavene.

Da Dagligvarehandelen tok kontakt med konserndirektør i Orkla, Håkon Mageli, i går, ønsket han ikke å uttale seg om saken. Etter at vår artikkel ble publisert og saken ofentlig kjent, kom informasjonsbrevet fra Rema ut til leverandørene. Mageli bekrefter nå overfor VG at Orkla har fått beskjed fra Rema 1000 om endringene.

– Dette vil naturlig nok få konsekvenser for flere av våre ansatte. Det er for tidlig å si hvor mange som blir berørt, men totalt i Orkla er det flere hundre ansatte som jobber med varefremming, sier han til VG.

Powered by Labrador CMS