Nyheter

Rema 1000 tapte andeler i 2017, men kanskje vil Ole Robert Reitan slå tilbake allerede i morgen når Reitangruppen legger frem resultatene for i fjor.

Rema tapte andeler i fjor

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 mistet ett prosentpoeng av dagligvaremarkedet i 2017, og har nå en markedsandel på 23,4 prosent, viser Dagligvarerapporten til Nielsen.

I et marked på 171 milliarder kroner, betyr det at konkurrentene har fått påfyll av 1,7 milliarder kroner på Remas bekostning.

Også Bunnpris har gått noe tilbake, med 0,11 prosent. Det innebærer at Norgesgruppen har økt markedsandelen sin med 0,8 prosentpoeng til 43,1 prosent, mens Coop har økt med 0,3 prosentpoeng til 29,7.

Best utvikling har det vært i Extra. Extra har økt markedsandelen sin fra 11,5 til 12,6 prosent, og er dermed fjorårets vekstvinner. Det er verdt å merke seg at samtlige av de øvrige Coop-kjedene (Obs, Coop Mega, Coop Prix og Coop Marked/Matkroken) tapte andeler i fjor.

Også i Kiwi har det gått bra. Norgesgruppens lavpriskjede økte markedsandelen fra 19,9 til 20,8 prosent. Også Spar/Eurospar kan vise til en liten vekst, mens Joker sto på stedet hvil. For Meny gikk det ikke like bra, med et tap i markedsandeler på 0,3 prosentpoeng. Meny har nå en markedsandel på 10,6 prosent.

Endring i %-poeng mot 2016

NORGESGRUPPEN 0,82 %

COOP 0,29 %

REMA 1000 -0,99 %

BUNNPRIS -0,11 %

ØVRIGE -0,01 %

Powered by Labrador CMS