Nyheter

Ole Robert Reitan sa til Dagligvarehandelen i fjor høst at kjeden ville være tilbake på offensiven i første kvartal 2018. Nå viser tallene at han fikk rett.

Rema tar andeler igjen

Publisert Sist oppdatert

På DLFs høstmøte i fjor spurte Dagligvarehandelen Ole Robert Reitan om når han trodde folk ville slutte å spørre om han har det bra.

– Når Nielsens første kvartalstall for 2018 legges frem, lød svaret. Og mye tyder på at han får rett.

For kvartalstallene viser at Rema 1000 økte markedsandelen sin fra 23,5 prosent i første kvartal i fjor, til 23,9 prosent i år. Dermed peker pilene atter oppover for Reitans lavpriskjede.

Norgesgruppen står på stedet hvil, med en markedsandel på 43,2 prosent, mens Coop går 0,3 prosentenheter tilbake, til 29,2 prosent.

Også Bunnpris har en liten tilbakegang, med 0,1 prosentenhet, til 3,7.

Om vi går bak tallene til Coop og Norgesgruppen, ser vi at det er store variasjoner i hvor godt det går i enkeltkjedene.

Hos Norgesgruppen fortsetter Kiwi å ta andeler, og er nå oppe i 21,4 Prosent (21,1), mens Meny faller fra 10,9 til 10,5 prosent.

Hos Coop, og bransjen for øvrig, er Extra fortsatt vekstvinneren, med en markedsandel på 12,9 prosent (12,4).

Med unntak av Obs, som står på stedet hvil, har de fleste andre Coop-kjedene er liten tilbakegang. Coop Prix skiller seg ut i negativ forstand, med en tilbakegang på 0,4 prosentenheter. Mye av dette kan trolig forklares med at Prix-butikker konverteres til Extra.

– Etter et år med historisk lav vekst opplever markedet nå en bedre vekstrate etter årets første 3 måneder. Etter første kvartal er veksten 2,4% eller nærmere én milliard kroner. Ettersom påsken i år kom i 1. kvartal vil dette ha en effekt på omsetningen, men vi ser også at periodene før påske har hatt en positiv utvikling, heter det i en pressemelding fra Nielsen.

Hittil i år har vi en netto tilvekst av 13 butikker og det er lavprisbutikker som øker i antall. Lavpriskjedene står nå for 67,8% av omsetningen i totalmarkedet, og de forsterker sin posisjon både på bekostning av nærbutikker (6,1%) og bredsortimentsbutikker (26,2%). Både nærbutikker og bredsortiment har nedgang i antall butikker, opplyser Nielsen.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 14.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}

Powered by Labrador CMS