Nyheter

Rettelse: Narvesen tapte ikke andeler

Publisert Sist oppdatert

Feil i tallmaterialet i Nielsens Servicehandelsrapport gjorde at det fremsto som om Narvesen tapte markedsandeler i fjor.

Det er feil. I virkeligheten økte Narvesen andelen sin med 0,2 prosentpoeng, fra 41,1 til 43,3 i fjor.

Årsaken til feilen skal være at Nielsen har mottatt og publisert for høye omsetningstall for Reitan tidligere år.

Disse tallene har inkludert omsetning for Telekort, noe som har vært understreket ekskludert i denne rapporten både ved kommunikasjon under innsamling, samt i selve innrapporteringsmaterialet. Da dette ble oppdaget, ble Nielsen i samtaler med Reitan enig om å kjøre om 2 års historikk (2015 -2016) slik at trendbrudd ikke blir hengende ved i flere år.

– Implikasjonen av denne endringen er først og fremst på egen omsetning, og kjedenes andeler i 2015 og 2016. Det vil i tillegg påvirke markedsutviklingen alle tre år, heter det i et skriv fra Nielsen.

Powered by Labrador CMS