Nyheter

Foto: Are Knudsen

– Skadelig vekst i grensehandelen

Publisert Sist oppdatert

På torsdag publiserte SSB ferske tall som viser at grensehandelen fortsatt er på et rekordhøyt nivå - Nordmenn handlet for 15.3 milliarder kroner på dagsturer til utlandet de siste 12 månedene.

– Det er en fortsatt uheldig og skadelig vekst i grensehandelen. Det stabilt høye nivået på grensehandelen betyr at hele verdikjeden for mat og drikke taper markedsandeler og mister inntekter, mens staten taper inntekter fra avgifter og skatt. På toppen av dette er det en stor digital grensehandel under 350-kronersgrensen som vi ikke kjenner omfanget av. Vi vet kun at den vokser raskt, sier administrerende direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke i en pressemelding fra foreningen.

De siste 12 månedene har gjennomsnittsnordmannen ifølge SSB brukt nesten 1900 kroner hver gang han har kjørt over grensen, mot 1750 kroner i forrige 12 måneders-periode. Direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen Petter Nome mener at norske politikere bør lære av Danmark.

– Dette vil bare fortsette dersom politikerne ikke evner å iverksette tiltak. Norske politikere bør lære av Danmark og se hvilke grep de har tatt for å kontrollere grensehandelen. Danskene tar grensehandel på alvor, mens norske politikere lukker øynene, sier Nome i en pressemelding fra foreningen.

Det danske Skatteministeriet oppgir at grensehandelen med øl, brus og godteri er halvert siden årtusenskiftet. Nome mener at norske politikere har mye å lære.

– I 2014 fjernet danskene brusavgiften og reduserte ølavgiften med 15 prosent. Denne uka senket de ølavgiften med ytterligere 13 prosent. På denne måten har de flyttet handel tilbake til Danmark, uten at staten har tapt inntekter, sier Petter Nome.

I budsjettavtalen for 2019 mellom regjeringspartiene og KrF, ble det vedtatt å fjerne 350-grensen for netthandel fra 1. januar 2020. Nome tror det vil ha liten innvirkning på totale grensehandelen.

– Når folk mister muligheten til å handle billige varer på nett, vil nok mange sette seg i bilen og kjøre til Sverige for å spare penger. For nordmenn flest tar kjøreturen under to timer.

Powered by Labrador CMS