Nyheter

Foto: Pressemelding Meny.

Stadig flere velger kvalitetsribbe

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn ønsker i økende grad å betale litt ekstra for kvalitet når de handler julemiddag, heter det i en pressemelding fra Meny.

– Våre premiumribber øker mest i salg. Denne dreiningen mot kvalitet er svært gledelig, sier Espen Lie, kategoriansvarlig ferskvare i Meny.

Det har skjedd mye på ribbefronten de tre-fire siste årene. Utvalget er blitt betydelig større.

– Vi har mer enn 18 varianter av ribbe, alt fra fryst, fersk, krydret og stekt. Bestselgeren er fortsatt fersk tynnribbe. Mens familieribben går noe tilbake i salg, øker etterspørselen etter ulike varianter av premiumribbe, sier Lie.

Eksempelvis er den økologiske ribben fra Grøstadsgris svært populær, langt større enn mengden tilgjengelig, mens Dry Age ribbe fra Trondheim slaktehus doblet salget i fjor og øker ytterligere 76 prosent i år. Meny selger ti prosent mer av den frosne ribben Jæren Smak tross store salgsvolumer i fjor.

70 prosent av all ribben Meny selger, er fersk. Også i år har Meny fersk ribbe tilgjengelig i hele desember, grunnet bestilling av store partier allerede i sommer.

– I år vil premiumribbe stå for en tredel av det totale ribbesalget vårt. Vi selger ut alt vi får. Jeg skulle likt å vite hvor mye vi kunne solgt, om vi hadde ubegrenset tilgang. Som kokk og leder av MENY-Lauget er det svært gledelig å se en stadig kundedreining mot kvalitet, i en tid hvor lavpris får mye oppmerksomhet, sier Lie.

Powered by Labrador CMS