Nyheter

Sterk vekst i netthandel av dagligvarer

Publisert Sist oppdatert

Internetthandel med dagligvarer har økt med 15 prosent de siste to årene, viser Nielsen-tall.

Ifølge Nielsen’s 2018 Connected Commerce Report, har 7 prosent av den norske befolkningen med tilgang til internett handlet ferske dagligvarer på nett. Det er ett prosentpoeng opp fra året før. Andelen som har kjøt pakket mat, er på 11 prosent, også dét ett prosentpoeng opp fra året før.

Den største utviklingen i årene som kommer ligger innen dagligvarer, som har sett en kraftig vekst på verdensbasis. Det er ventet at dagligvarer på nett vil fordoble seg globalt innen 2022.

– Når vi ser et par år frem i tid vil forbrukernes adferd på nett også påvirkes av innovasjoner innen personalisering av kjøpsanbefalinger basert på algoritmer. Disse vil spare forbrukeren tid til å finne de riktige varene til en pris de aksepterer, sier Gunnar Portvik i Nielsen Norge i en pressemelding.

Ifølge Nielsen-rapporten er forbrukerne mer åpne for å handle dagligvarer på nett når de tilbys pengene tilbake for produkter som ikke står til forventningene (46%). Ønske om gratis frakt (39%) for bestilte varer er også blant viktige punkter. Levering samme dag (37%) appellerer også til den fremtidige e-handleren.

– Forbrukerne blir mer og mer vante med å handle det de trenger på nettet, og e-handlesbransjen har vært gode på å utvikle seg i takt med denne trenden. Skillelinjene ut mellom netthandel og tradisjonell handel er nå i ferd med å viskes ut, sier Portvik.

Powered by Labrador CMS