Nyheter

Suksess for Hattings Grovbakst-serie

Publisert Sist oppdatert

Grovbakst-serien til Hatting har hatt en samlet vekst på 60,3 prosent hittil i år.

Nielsen-tall viser at dypfryste brødvarer har en vekst i antall enheter på 2 prosent. Tallene gjelder uke 1-36 i 2018 sammenlignet med samme periode i 2017.

I denne perioden har Hatting en vekst i kategorien på 6,6 prosent. For dypfryste rundstykker er veksten 3,4 prosent, mens Hatting har en vekst i dette segmentet på 8,5 prosent. Grovbakst-rundstykkene har en samlet vekst i antall enheter på 60,3 hele prosent i perioden.

Tydeligere produkter

Grovbakst-serien til Hatting besto i starten av åtte rundstykker som allerede var i markedet. Fra i februar i år fikk produktene gradvis endret pakning, men beholdt samme varenummer. I april hadde alle skiftet pakning.

– Økningen på 60,3 prosent er basert på syv av rundstykkene som også var i salg tilsvarende periode i 2017. Legger vi til produktet Supergrove rundstykker, som ble lansert høsten 2017, vil økningen for serien totalt bli enda større, forteller PR-ansvarlig Torunn Smedal Kallmyr i Lantmännen Unibake Norway.

– Ved å skifte til de grønne posene gir vi forbrukeren et tydeligere konsept på grove og fiberrike produkter. Vi har hatt en nøye utvelgelse av produktene som blir med i konseptet. Blant annet krav til tre eller fire kaker på grovhetsskalaen og nøkkelhullskravene for sukker og salt, utdyper hun.

Utvider serien

Lantmännen Unibake Norway knytter veksten både til økt salg på varelinjenivå og økt markedsadgang drevet av kjedenes økte tro på konseptet.

– Vi ser av tallene at grovbakst driver veksten i kategorien gjennom fokus på grovere produkter som nå er enklere å finne i fryseren. Dette er i tråd med de trendene vi ser i markedet, sier Smedal Kallmyr.

Hun er svært fornøyd med utviklingen.

– Vi hadde i forkant gjort markedsundersøkelser som konkluderte med at forbrukerne ønsker sunnere bakervarer, men det er alltid artig å se at det faktisk fungerer å følge det opp på en tydelig måte.

I september 2018 ble Grovbakst-serien utvidet med tre nye produkter: Grove pitabrød, Hvetefrie rugstykker og Proteinstykker. Proteinstykkene er bakt med 22 prosent bønnemel og toppet med chiafrø. Hvetefrie rugstykker er helt uten tilsatt hvete eller hvetegluten.

Powered by Labrador CMS