Nyheter

Prisbevisst: – KBS-bransjen har kanskje ikke vært edruelige nok i prispåslagene. Over tid er ikke dette bærekraftig, sier Circle K-sjef Christoffer Sundby, som mener man må finne andre virkemidler for å konkurrere med dagligvarehandelen.

Sundby vil ha moderate prispåslag

Publisert Sist oppdatert

KBS har over år tapt mye omsetning til dagligvarehandelen. Svaret har vært å skru opp prisene. Kanskje for mye, mener Circle K-sjef Christoffer Sundby.

– Circle K har hatt en svært stabil markedsandel de siste fem årene, men antallet kundebesøk har i samme periode gått ned med 5 prosent. Vår kanal står midt i en heftig utfordring der kundene har mange alternativer. KBS har tapt mye til dagligvare; kanskje mer enn vi liker å innrømme, sier adm. direktør Christoffer Sundby i Circle K Norge.

Skrur prisene opp

– Bransjeglidningen har vært omfattende, og det har vært en stor omstilling for KBS. Og når noen har fordeler som andre ikke har, så vokser de mer. Det gjelder ikke bare store, effektive butikker, men også små ineffektive som Norgesgruppen ruller ut over en lav sko over hele landet, sier Circle K-sjefen, som mener servicehandelen har respondert på konkurransen med feil virkemidler.

– Når vi har sett at vi ikke klarer å henge med dagligvare, har vi skrudd prisene opp. KBS-kanalen ligger godt over Meny på pris. Vi har kanskje ikke vært edruelige nok i prispåslagene. Over tid er ikke dette bærekraftig, fremholder Sundby.

Kundene har talt

– Hvorfor har man tydd til prisvirkemiddelet?

– For å opprettholde bruttofortjenesten når antallet kunder går ned. Men det er åpenbart feil svar på utfordringen, det mener jeg kundene har gitt oss tydelig beskjed om ved å flytte mer av handelen til dagligvare.

Circle K-sjefen mener også bransjen har en utfordring med tanke på ulikheter i innkjøpspriser i KBS og dagligvarehandelen.

– Det betyr at du er for forslaget om forbud mot prisdifferensiering hos dominerende leverandører?

– Jeg kjenner ikke godt nok til alle eventuelle følger av et slikt forbud til at jeg vil uttale meg bastant. Men om hensikten er å gjøre det enklere for mindre aktører og å åpne for nyetableringer, synes jeg det i alle fall bør vurderes, svarer Sundby.

Denne saken sto først på trykk i Dagligvarehandelen 9. oktober.

Powered by Labrador CMS