Nyheter

Hederlig: Toro har gjort fornuftige grep med fylling av sine sausposer, noe som sparer ASKO for 800 paller per år. Andre leverandører har på langt nær vært like flinke.

Torbjørn Johannson: – Vi må bli strengere

Publisert Sist oppdatert
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}

Torbjørn Johannson, styreleder i ASKO, er én av dem som ser med ublide øyne på at fyllingsgraden synker.

– Å få opp fyllingsgraden vil bety at vi frakter mindre luft. Dermed får vi lavere transportkostnader, vi sparer miljøet og får en økonomisk gevinst, sier han.

Feilslutning

I likhet med Roar Getz i DMF tror Torbjørn Johannson at mange på leverandørsiden er av den oppfatning at mindre emballasje gir dårligere eksponeringer – og dermed lavere salg. Dette mener han er en feilslutning.

– Snarere vil de som minsker emballasjen og luftinnholdet få mer hylleplass og økt salg.

– Noen produsenter har vel gjort grep i riktig retning?

– Ja, det er mange eksempler på det, heldigvis, selv om totalen går i feil retning. For eksempel har Toro fjernet mye luft i sine sausposer. Resultatet er at vi frakter 800 færre paller per år bare på grunn av dette tiltaket, sier Johannson.

Må bli strengere

– Hva kan kjedene gjøre for å bidra til at utviklingen snur?

– Fyllingsgraden er ett av de viktigste temaer i våre forhandlinger med leverandørene.Vi honorerer dem som fjerner luft. Spesielt ved nylanseringer stiller vi strenge krav, og vi tar ikke inn produkter som har mye luft.

– Hvor mye luft er akseptabelt?

– Jeg vil si 20-30 prosent. Dette er et viktig område, som berører så vel miljøet som kostnadene. Her må vi utøve en strengere justis i tiden fremover, sier Torbjørn Johannson.

Denne saken her hentet fra Dagligvarehandelens papiravis 2. mai.

Powered by Labrador CMS