Hederlig: Toro har gjort fornuftige grep med fylling av sine sausposer, noe som sparer ASKO for 800 paller per år. Andre leverandører har på langt nær vært like flinke.

Nyheter

Torbjørn Johannson: – Vi må bli strengere

Publisert Sist oppdatert
p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; line-height: 16.0px; font: 14.0px Arial; color: #444444; -webkit-text-stroke: #444444}span.s1 {font-kerning: none}

Torbjørn Johannson, styreleder i ASKO, er én av dem som ser med ublide øyne på at fyllingsgraden synker.

– Å få opp fyllingsgraden vil bety at vi frakter mindre luft. Dermed får vi lavere transportkostnader, vi sparer miljøet og får en økonomisk gevinst, sier han.

Feilslutning

I likhet med Roar Getz i DMF tror Torbjørn Johannson at mange på leverandørsiden er av den oppfatning at mindre emballasje gir dårligere eksponeringer – og dermed lavere salg. Dette mener han er en feilslutning.

– Snarere vil de som minsker emballasjen og luftinnholdet få mer hylleplass og økt salg.

– Noen produsenter har vel gjort grep i riktig retning?

– Ja, det er mange eksempler på det, heldigvis, selv om totalen går i feil retning. For eksempel har Toro fjernet mye luft i sine sausposer. Resultatet er at vi frakter 800 færre paller per år bare på grunn av dette tiltaket, sier Johannson.

Må bli strengere

– Hva kan kjedene gjøre for å bidra til at utviklingen snur?

– Fyllingsgraden er ett av de viktigste temaer i våre forhandlinger med leverandørene.Vi honorerer dem som fjerner luft. Spesielt ved nylanseringer stiller vi strenge krav, og vi tar ikke inn produkter som har mye luft.

– Hvor mye luft er akseptabelt?

– Jeg vil si 20-30 prosent. Dette er et viktig område, som berører så vel miljøet som kostnadene. Her må vi utøve en strengere justis i tiden fremover, sier Torbjørn Johannson.

Denne saken her hentet fra Dagligvarehandelens papiravis 2. mai.

Powered by Labrador CMS