Illustrasjonsbilde

Nyheter

Vanskeligere å bruke ord som «uten» i markedsføringen

Publisert Sist oppdatert

Å hevde at et kosmetikkprodukt for eksempel er «uten allergifremkallende ingredienser», blir snart mye vanskeligere.

Fra 1. juli 2019 vil produkter som settes på markedet måtte følge oppdaterte anbefalinger fra Europakommisjonen. Mattilsynet i Norge har uttalt tilKosmetikkleverandørenes forening (KLF) at de vil følge disse anbefalingene når de fører tilsyn med aktørene i fremtiden.

Stor varsomhet må utøves ved bruk av påstander som for eksempel «UTEN» etterfulgt av en ingrediens eller andre påstander.

Anbefalingene nevner for eksempel:

  • «uten allergifremkallende ingredienser». Dette vil ikke være tillatt da man aldri kan utelukke allergirisiko 100 prosent.
  • «uten konserveringsmiddel». Dette vil ikke være tillatt dersom produktet inneholder andre ingredienser med en konserverende funksjon.
  • «uten parfyme». Dette vil ikke være tillatt dersom produktet inneholder et parfymeemne som er tilsatt produktet for en annen funksjon enn parfymerende.
  • «uten parabener». Dette vil ikke være tillatt dersom påstanden anvendes nedsettende om noen eller samtlige tillatte parabener for på den måten og bevisst spekulere i en forventet uro omkring sikkerheten til disse ingrediensene.

Det samme gjelder andre lovlige ingredienser som for eksempel Phenoxyethanol og triclosan.

– Dersom påstander av typen «uten» brukes for å gi forbrukeren mulighet til et informert valg, kan de tillates. Et eksempel som nevnes er «uten alkohol» i et munnskyllevann ment for hele familien. Oppsummert kan man si at alle påstander som rakker ned på lovlige og testede ingredienser ikke vil være tillatt, skriver adm. direktør Finn Rasmussen i KLF i et informasjonsskriv til medlemmene sine.

Powered by Labrador CMS