Nyheter

Adm.direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk.

Vil ha egen gründertjeneste fra Mattilsynet

Publisert Sist oppdatert

NHO Mat og Drikke ber Mattilsynet om å opprette en egen gründertjeneste. Bakgrunnen er at bedrifter klager på for mye regelrytteri og for få løsningsforslag fra Mattilsynets inspektører.

Under NHO Mat og Drikkes årskonferanse onsdag, fremmet de kravet om at Mattilsynet må etablere en gründertjeneste som hjelper mat- og drikkegründere til å tilfredsstille de formelle kravene til mattrygghet, regelverk, hygiene i etableringsfasen, før forretningsmodellen og produktene kommersialiseres. Bakgrunnen er en undersøkelse blant organisasjonenes medlemsbedrifter, der flere bedrifter forteller om svært delte erfaringer med tilsynet.

– Det er interessant med anekdoter, men vi ønsket å se om det fantes et mønster og om det var noe mer konstruktivt vi kunne gjøre enn å klage på Mattilsynet, sier administrerende direktør i NHO Mat og Drikke Petter Haas Brubakk til Nationen.

Brubakk sier til avisen ar han ønsker et sterkt, men mer framoverlent tilsyn som bidrar til at ting løses framfor å finne feil. Han mener at en gründertjeneste vil gjøre det enklere for mat- og drikkeprodusenter på vei opp og fram.

– Jeg synes det er positivt at man peker på at disse gründerne har behov for veiledning i regelverket som gjelder, for det er Mattilsynets oppgave, sier adm. direktør i Mattilsynet Harald Gjein som et svar på NHO Mat og Drikkes utfordring. Men legger til at man må skille mellom Mattilsynets plikt til å veilede på den ene siden og det å gi råd om praktiske løsninger på den andre. Ifølge Gjein bruker tilsynet stadig mer ressurser på å informere om hva regelverket sier.

Powered by Labrador CMS