Nyheter

Vil knytte økologisk mat til turisme

Publisert Sist oppdatert

Turisthytter bør knyttes tettere opp mot seterdrift og lokale bønder, mener øko-organiasjoner.

23. oktober møtes representanter fra reiselivet, friluftslivet og landbruket på Valbjør Gård i Vågå til møte om omsetningsmuligheter for økologiske lokalmatsprodusenter. Landbrukets Økoløft og Økologisk Norge ønsker å synliggjøre mulighetene lokalt næringsliv, reiseliv og bønder i Gudbrandsdalen har for å sammen skape arenaer for produksjon, salg og formidling av ren mat produsert på lokale ressurser.

– Vi mener at det ligger et underutnyttet potensial for bønder i å omsette produkter som er produsert og foredlet lokalt. Turisthytter og serveringssteder i fjellet er gode markedskanaler for disse produktene. Vi håper både bønder og reiselivet ser de positive synergiene ved å samarbeide om å produsere og selge mat med lokal identitet, sier prosjektleder Inge Lindseth i Økologisk Norge i en pressemelding.

Samtidig som seterområder gror igjen vokser interessen for en norsk tradisjon som seterlivet har holdt liv i gjennom generasjoner – ost. Salget av økologisk norsk ost økte med 59 prosent første halvår i 2018. Også i Vågå er interessen for salg og omsetning av lokalmat i vekst.

Skal det lønne seg med lokal foredling må omsetningsmulighetene lokalt være gode og forutsigbare. For setre er turisthytter ofte den nærmeste omsetningsmuligheten i fjellet, og tilknytningen til turisthytter åpner opp for gards- eller seterturisme. Den Norske Turistforening har i perioden 2018-2021 et prosjekt på bærekraftig mat, noe som åpner opp for større omsetningsmuligheter for lokale produkter på turisthyttene.

En av arrangørene bak møtet er Landbrukets Økoløft. Dette er et historisk samarbeidsprosjekt som ble startet i 2016 hvor et samlet norsk landbruk for første gang jobber sammen om økt økologisk produksjon av norske landbruksvarer.

Samarbeidspartene i prosjektet er Norges Bondelag, Norsk Bonde- og Småbrukarlag, Norsk Landbruksrådgivning, Økologiske foregangsfylker, Debio, DebioInfo og Økologisk Norge. 30 #nspirasjonsbønder som har erfaring fra omlegging, parallellproduksjon og økologisk drift har blitt valgt ut for å dele sine erfaringer til andre bønder på åpne møter over hele landet.

– Flere og flere forbrukere ønsker norsk økologisk mat, og vi er opptatt av at den økende etterspørselen dekkes opp av norsk landbruk slik at vi slipper import av varer som egentlig egner seg å produsere i Norge. Det er et stort potensial i økt andel lokalprodusert og økologisk mat på norske turisthytter, og det er gledelig at blant annet DNT har et økt fokus på dette framover, sier Marte Guttulsrød, prosjektmedarbeider for Landbrukets Økoløft.

Powered by Labrador CMS