Nyheter

Vil lokke ungdommen til matfagene

Publisert Sist oppdatert

Matbransjen vil gå vitenskapelig til verks for å hente ungdom tilbake til matfagene.

Uten på noe vis å bruke metoder kjent fra Facebook eller amerikanske presidentvalg har reiseliv, restaurant- og matbransjen nå gått sammen for å finne ut hva som egentlig virker når man skal tiltrekke seg unge som skal gjøre sitt yrkesvalg.

– Vi må snu oppfatningen. Skal nasjonens reiseliv og matproduksjon verdsettes, må også norsk ungdom jobbe hos oss, sier Terje Tidemann i en pressemelding. Han er leder i Foreningen for opplæringskontorene i restaurant og matfag, og har nå samlet matbransjen for å få flere ungdommer til å ville jobbe i restaurant og matbransjen.

Markedsanalyseselskapet Opinion har evaluert og analysert et utvalg tiltak som er gjennomført for å øke rekrutteringen av unge til restaurant- og matfagene. Funnene viser følgende:

- Våg å velge bort de fleste. Fokuser på enkelte.

- Praktiske møter med bransjen funker best.

- Skoledagen er viktigere enn videre karriere.

- Sats på ildsjeler og relasjonsbygging.

- Tiltakene fungerer.. om de gjøres riktig.

Bransjen samles denne uken i Oslo til konferanse for å gå igjennom tiltakene. Bak initiativet står landsforeninger og interesseorganisasjoner som Sjømat Norge, NHO Mat og Drikke, Norges Kokkemesteres Landsforening, NHO reiseliv og Baker- og konditoribransjens landsforening. Deltagerne på konferansen er bedrifter, opplæringskontor, restaurant- og matfaglærere og en rekke andre aktører som arbeider med rekruttering og utdanning.

Powered by Labrador CMS