Leverandørnytt

Fra venstre: Rania Guirguis, Malin Bruset, Chloe Koehler.

Barnematprodusent får Orkla på eiersiden

Gründerselskapet Grogro satser på kaldpresset barnemat. Nå investerer Orkla Ventures i fremtidens barnemat gjennom Grogro.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en drøm som går i oppfyllelse. Vi er et lite oppstartsselskap med store ambisjoner om å gjøre en forskjell i markedet for barnemat i Europa. Nå får vi mulighet til å sette planene våre ut i live, sier Malin Bruset, gründer og innovasjonsansvarlig i Grogro.

Barnematprodusenten står for noe helt nytt i sin kategori. Maten kaldpresses for å beholde det meste av naturlig næringsinnhold, tekstur og smak. Grogros barnemat skal oppbevares kaldt og selges som ferskvare. Det finnes ingen tilsvarende barnematprodusenter i Skandinavia i dag.

Grogro ble startet av Bruset i 2018, og videreutviklet da hun ble en del av gründerskolen Antlers program i Stockholm i februar 2019. Etter hvert kom hun i kontakt med nåværende partner og daglig leder i Grogro, Rania Guirguis, som har 19 års erfaring med forretningsstrategi rundt i Europa og de siste syv årene innen matvarebransjen, og Chloe Koehler som er selskapets driftsansvarlig.

– Orkla er den perfekte partneren for oss. Dette betyr ikke bare at vi får finansiell støtte, men det gir oss også tilgang på strategisk ekspertise på tvers av verdikjeden; fra produksjon til kunde, sier Guirguis.

Ambisjonen er å viske ut skillet mellom hjemmelaget barnemat og barnemat fra butikken, gjennom et selskap hvor bærekraft, miljø og ernæring gjennomsyrer alt fra innpakning og produksjon, til smak og næringsstoffer.

– Jeg brenner for god kvalitetsmat til våre aller yngste. De to første årene er avgjørende for barnets helse resten av livet. Samtidig har nybakte foreldre aldri hatt så dårlig tid til å lage mat som nå, sier Bruset, som tidligere har gitt ut boken «Den lille barnematbibelen».

Investeringen i Grogro vil bli den sjette investeringen for Orkla Ventures.

– Grogro passer perfekt inn i vår portefølje fordi det står for både innovasjon og kreativitet, samtidig som vi har stor tro på gründerne og derse visjon og gjennomføringsevne. Grogro representerer en nyvinning på barnematmarkedet gjennom å være den første produsenten av fersk babymat, sier Viktor Söderberg i Orkla Ventures.

Etter investeringen eier Orkla Ventures omtrent 17 prosent av aksjene i Grogro. Øvrige aksjonærer er de to partnerne Bruset og Guirguis, samt Antler.

Powered by Labrador CMS