Nyheter
Blindtest: Nordmenn foretrekker sukkerfri brus
Over 22.000 nordmenn har i sommer deltatt i en nasjonal blindtest og testet sukkerfrie Pepsi Max mot den klassiske, sukkerholdige hovedkonkurrenten. Og sukkerfrie Pepsi Max gikk nok en gang av med seieren.
En lignende blindtest ble gjennomført i Norge i 2014. Da sa 53,7 prosent at de foretrakk smaken av sukkerfri Pepsi Max. I år ble tilsvarende resultat hele 61,6 prosent. Totalt ble det gjennomført 22.290 smakinger over hele landet.
– Dette er en svært gledelig utvikling i sukkerfri retning, og med litt drahjelp fra myndighetene burde det være fullt mulig å gjøre det norske brusmarkedet tilnærmet helt sukkerfritt innen relativt få år, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.
I Ringnes er i dag 80 prosent av brusen de selger uten tilsatt sukker. Innen 2022 har selskapet satt seg mål om å nå 90 prosent.
– Vi ser på dette som nok et bevis på at vi ikke trenger sukker for å gi folk en god smaksopplevelse. I tillegg viser det at smak endrer seg over tid og at stadig flere nordmenn faktisk foretrekker smaken av drikke med sukkerfri søtning fremfor sukret, sier Bruusgaard.
– Da blindtesten ble gjennomført i 2014, var Coca-Cola tilsatt sukker den mest solgte brusen i Norge. Vi hadde den gangen en sukkerfriandel på 43 prosent. I dag er det samme tallet nesten 60 prosent – noe som er helt i verdenstoppen, fortsetter han.