Nyheter

Ifølge blindtesten fortrekker flest den sukkerfrie Pepsi Max.

Blindtest: Nordmenn foretrekker sukkerfri brus

Over 22.000 nordmenn har i sommer deltatt i en nasjonal blindtest og testet sukkerfrie Pepsi Max mot den klassiske, sukkerholdige hovedkonkurrenten. Og sukkerfrie Pepsi Max gikk nok en gang av med seieren.

Publisert Sist oppdatert

En lignende blindtest ble gjennomført i Norge i 2014. Da sa 53,7 prosent at de foretrakk smaken av sukkerfri Pepsi Max. I år ble tilsvarende resultat hele 61,6 prosent. Totalt ble det gjennomført 22.290 smakinger over hele landet.

– Dette er en svært gledelig utvikling i sukkerfri retning, og med litt drahjelp fra myndighetene burde det være fullt mulig å gjøre det norske brusmarkedet tilnærmet helt sukkerfritt innen relativt få år, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

I Ringnes er i dag 80 prosent av brusen de selger uten tilsatt sukker. Innen 2022 har selskapet satt seg mål om å nå 90 prosent.

– Vi ser på dette som nok et bevis på at vi ikke trenger sukker for å gi folk en god smaksopplevelse. I tillegg viser det at smak endrer seg over tid og at stadig flere nordmenn faktisk foretrekker smaken av drikke med sukkerfri søtning fremfor sukret, sier Bruusgaard.

– Da blindtesten ble gjennomført i 2014, var Coca-Cola tilsatt sukker den mest solgte brusen i Norge. Vi hadde den gangen en sukkerfriandel på 43 prosent. I dag er det samme tallet nesten 60 prosent – noe som er helt i verdenstoppen, fortsetter han.

Powered by Labrador CMS