jo_01780.jpg

Daglig leder Magdalena Sixten ved Godt Brød Grunerløkka i Oslo er positiv til at kundene «tæpper» mer enn før. Foto: Maren Synnevåg

Bollesalget økte med tæpping

Annonse

På Godt Brød på Grünerløkka i Oslo har helgeomsetningen i lunsjen økt betydelig etter at de fikk kontaktløs betaling.

– At kundene tæpper betalingskortet gjør det mye enklere for oss, sier daglig leder Magdalena Sixten i en pressemelding fra BankAxept.

Siden 2016 har antall bestillinger økt med 15 prosent, viser tall fra utsalgsstedet.

– Slik logistikken er hos oss, med en lang smal disk og en trang passasje ved kassapunktet, er kontaktløs betaling gull verdt for oss. Det er tidsbesparende og kundene får en bedre handleopplevelse, mener Sixten.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne Vipps (BankAxept), sier seks av ti at de opplever tæpping av betalingskortet som trygt. I den yngste aldersgruppen (18 til 29 år) har sju av ti tæppet betalingskortet sitt, og tre av fire mener at flere butikker burde tilby det.

– Jeg ser at de yngste tæpper mest, og at dette nærmest skjer automatisk. Men overraskende nok ser vi at stadig flere eldre som tæpper kortet, og det synes jeg er kult. Pensjonistene tæpper minst like mye som de betaler kontant, sier Sixten.

Godt Brød var en av første kjedene som tok i bruk kontaktløs betaling i Norge.

– Vi har i mange år hatt fokus på å få ned antallet kontantbetalinger, både fordi det tar tid og er lite hygienisk, men også for å redusere risikoen som er knyttet til oppbevaring av mye kontanter,  sier Morten Ahlbom, økonomi- og IT sjef i Godt Brød Norge AS.

– Vi anbefaler derfor alle kundene våre å betale med kort, og helst med kontaktløse kort. De fleste av våre kunder er kvinner mellom 30 og 40 år, sier Ahlbom.

I snitt tar en kontaktløs transaksjon en fjerdedel av tiden til en vanlig kortbetaling. Tre sekunder sammenlignet 12 sekunder, ifølge Vipps (BankAxept).

– At kontaktløs betaling bidrar til både kortere køer og høyere omsetning for bakerier og serveringssteder er godt nytt for både de foran og bak kassen, sier kommunikasjonssjef  Hanne Kjærnes i Vipps AS.

I 2018 har antall kontaktløse transaksjoner økt fra 700.000 i januar til 8 millioner i desember.

I april økes beløpsgrensen for kontaktløs betaling til 400 kr, og det vil føre til enda større vekst.

– I tillegg åpner alle de store dagligvarekjedene for kontaktløs betaling i løpet av 2019, sier Kjærnes.