KBS

Første hurtiglader for elbil har tatt plassen til en drivstoffpumpe på Circle K Kiellands plass i Oslo. Foto: Terje Borud

Circle K erstatter drivstoffpumper med elbilladere

For første gang fjernes drivstoffpumper for å gjøre plass til hurtigladere for elbil. Circle K på Kiellands plass i Oslo er den eneste der hurtigladere for elbil nå har tatt plassen til en drivstoffpumpe.

Publisert Sist oppdatert
– Dette har vi aldri gjort før. Det er hard kamp om kvadratmeterne på bensinstasjoner, og drivstoffpumpene leverer fortsatt kjerneproduktene og driver størstedelen av trafikken til stasjonene våre. Men nå skjer det en utvikling i Norge der ladere på bestemte steder driver store mengder trafikk til stasjonen, hurtiglading er etterspurt i et stort og voksende kundesegment. Det er moro å være pioner for hele verden på denne måten, sier norgessjef i Circle K, Sverre Rosén.

– Vi kjenner ikke til at et bytte fra pumpe til lader er gjort andre steder i verden, for oss er det en veldig tydelig markering av hvilken endringstid vi er inne i når vi bryter denne barrieren, kommenterer norgessjef Sverre Rosén.

– Vi er inne i en ny æra. Det er en historisk milepæl at bensinstasjonskjedene erstatter drivstoffpumper med hurtigladere. Vi gratulerer Circle K som satser skikkelig på elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

De nye laderne på Alexander Kiellands Plass er et svar på den sterke etterspørselen etter hurtigladere i og utenfor byene. Det er her veksten i antall elbilister merkes best.

– Når våre kunders behov endrer seg, må vi også endre oss. Vi har iverksatt en omfattende utbygging av hurtigladere og starter der behovet er størst. Vår ambisjon er å tilby den beste ladeopplevelsen langs de mest trafikkerte veiene i Norge og rundt de største byene. Dette gjør vi med egne ladere og i partnerskap med IONITY, Tesla og Grønn kontakt, forteller Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K.

Christina Bu i Norsk Elbilforening fikk æren av å klippe snora på vegne av norske elbilister. Fra venstre Håkon Stiksrud, direktør for e-mobility i Circle K, Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening og Sverre Rosén, norgessjef i Circle K. Foto: Terje Borud

– Vi er i gang med et program for å doble antall stasjoner med ladetilbud, firedoble antall ladere og tidoble ladeeffekten. Vi passerer nå 350 hurtigladere i Norge, så vi er på god vei til å nå målet om 500 ladere innen sommeren 2020. Samtidig forventer vi en så stor vekst i antall elbiler at vi etterlyser bedre og mer forutsigbare rammebetingelser for å øke tilbudet ytterligere, påpeker Stiksrud.

– I motsetning til drivstoffkundene kan elbilkundene lade bilen hjemme. Skal de besøke oss hyppig handler det om totalopplevelsen; at vi er på rett sted med rett kapasitet, god plass, gode betalingsløsninger og digitale verktøy som gjør det lettere for kundene. God mat, rene toaletter og ikke minst hyggelige mennesker er like viktig for elbilister som alle andre, understreker Stiksrud.

Powered by Labrador CMS